علت درد در فرق سر

درد فرق سر ,درد فرق سر نشانه چیست,درد فرق سر از چیست,دلیل درد فرق سر,علت درد فرق سر چیست,درد در فرق سر,دلایل درد فرق سر,درد در ناحیه فرق سر,سوزش و درد فرق سر,علت درد در فرق سر,درد در فرق سر نشانه چیست,درد فرق سر ناشی از چیست,دلیل درد گرفتن فرق سر,علت درد گرفتن فرق سر

درد فرق سر

توضیحاتی در مورد درد فرق سر

درد یک علامت و هشدار است که به فرد نشان می دهد در روند طبیعی بدنش اختلالی ایجاد شده است . سردرد که امروزه یکی از شایع ترین ناراحتی های افراد جامعه است هم از این قاعده مستثنا نیست ، سردرد مانند درد های دیگر نشان دهنده مشکلی در بدن است .افرادی که دچار سردرد می شوند معمولا دچار اختلالی در ناحیه سر شده اند و از یک سرما خوردگی ساده گرفته تا تومورها و خونریزی های مغزی همگی می توانند سر درد ایجاد کنند. بعضی سر دردها آنقدر شدید است که زندگی مان را مختل می کنند اما در عین حال بی خطر هستند و گاهی هم بعضی سردردها ممکن است خیلی آزاردهنده نباشند اما جان فرد را به خطر بیاندازد.– سردردهای اولیه: شامل سردرد استرسی، میگرن و سردرد خوشه‌ای – سردردهای ثانویه وقتی رخ می‌دهند که چیزی ساختمان‌های آناتومیک مغز و گردن را تحت تأثیر قرار بدهد. مثل تومور، خونریزی مغزی، مننژیت (التهاب پرده‌های احاطه‌کننده مغز) و آنسفالیت. – سردردهای ناشی از التهاب اعصاب سر و گردن که به آنها نورالژی neuralgia گفته می‌شود. سردردهای تنشی، شایع‌ترین نوع سردردهای اولیه هستند و در زنان شایع‌تر از مردان هستند. علت آنها ناشناخته است و تصور می‌رود که ناشی از انقباض عضلات احاطه‌کننده جمجمه باشند. این نوع سردرد، معمولا به دنبال استرس فیزیکی یا احساسی رخ می‌دهد. معمولا بیماران آن را به صورت سفتی همراه با درد در پشت گردن و سر توصیف می‌کنند. این نوع سردرد از لحاظ شدت، معمولا ملایم است، دو طرفه است و با تهوع و حساسیت به نور همراه نیست و معمولا عملکرد بیمار را مختل نمی‌کنند. میگرن، دومین دلیل شایع سردرد اولیه است، این نوع سردرد هم در زنان شایع‌تر از مردان است. میگرن یک‌طرفه است و با تهوع و استفراغ و حساسیت به نور همراه است. سردردهای خوشه‌ای یا Cluster نادر هستند و در مردان بیش از زنان رخ می‌دهند. تصور می‌رود که توارث ژنتیکی داشته باشد. تغییر طرح خواب و بعضی از داروها می‌توانند این نوع سردرد را برانگیزانند. علایم سردرد خوشه‌ای شامل، درد یک‌طرفه در سر و صورت است که خیلی تیز احساس می‌شود و مدت زمان کوتاهی دارد. درد خیلی بیمار را به عذاب می‌اندازد و ممکن است با آبریزش از بینی هم همراه باشد. سردردهای ثانویه بعد از آسیب (تروما) سرو گردن و مشکلات عروق خونی (مثل پارگی آنوریسم)، یا مشکلات غیرعروقی، داروها، عفونت یا اختلالات روانپزشکی رخ می‌دهند.

دلیل درد فرق سر

سردرد های میگرنی جز سردرد های شدید و گذرایی هستند که امروزه نسبتا شایع شده است که بیشتر در ناحیه گیج گاه و پیشانی و در یک طرف سر ایجاد می شود و مواردی از قبیل نور زیاد ، خستگی ، گرسنگی ، عادت ماهانه و هر اختلالی که سیستم عصبی را درگیر کند باعث بروز و تشدید این سردرد میشود

علت درد فرق سر

تغذیه در انواع سردرد ها بخصوص سردردهای میگرنی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است ، انواع ادویه ها بخصوص ادویه های تند و عطر دار ، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده را افراد میگرنی باید به حداقل برسانند . تیرامین، یک ماده ای است که در برخی مواد غذایی دیده می شود که محرک شدید میگرن است . بخصوص در پنیرهای کهنه و شکلات به مقدار زیاد وجود دارد و بیماران دچار میگرن باید از مصرف این خوراکی‌ها بویژه پنیرهای سفت مثل پنیر تبریزی خودداری کنند.

علت درد فرق سر چیست

نوع دیگری از سردرد ها شایع و خطرناک ، سردرد های تنشی نامیده می شود و معمولا بصورت نواری در دور سر احساس می شوند و علتش انقباض ماهیچه های زیر پوست سر است که این سردرد بر اثر تنش های روزانه ، اسپاسم و انقباض عضلات کاسه سر بوجود می آید .برای درمان این نوع سردرد توصیه می شود افراد از قرص های مسکن و یا سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ آرام شقیقه و گیجگاه استفاده کنند

سوزش و درد فرق سر

سردرد های دیگری هم هستند که با منشا درد صورت آغاز می شوند ، بدین شکل که درد در ناحیه ای از صورت ایجاد می شود و کم کم در نواحی دیگر منتشر می شود.این نوع از سردرد ها بسیار دردناک است و بصورت تیزکشنده و برنده در فرد بوجود می آید و با جویدن ،آشامیدن ،صحبت کردن و… تشدید می شود و همچنین بیماری های مانند ام اس در این افراد بیشتر دیده می شود و معمولا درمان این نوع سردرد ها با داروهای خوراکی است ولی اگر فرد در برابر دارو مقاوم باشد برای درمان پزشک مربوطه باید هسته عصبی که در مغز قرار دارد را با اشعه ایکس بسوزاند این عمل باعث می شود فرد تا مدت های طولانی دچار این نوع سردرد نشود

دلایل درد فرق سر

سردرد های ناگهانی و با شدت زیاد هم عامل مهمی است که باید بررسی جدی شود زیرا ممکن باعث خون ریزی های داخل مغز شوند و در نتیجه موجب مرگ بیمار شود .سردرد هایی که به تدریج تعداد دفعات آن در هفته زیاد می شود و یا به تدریج درد در ناحیه سر زیاد می گردد سر درد های جدی هستند که نیاز به بررسی دارند همچنین سردرد هایی که با یک بیماری زمینه همراه باشد مانند سرطان ، عفونت و … هم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند چرا که ممکن است مغز درگیر عفونت و یا تومور های مغزی شود سردردهای که با تب ، سفت شدن گردن ، کم شدن هوشیاری ، کاهش تعادل ، تهوع و استفراغ همراه باشند نیز جز موارد خطرناک محسوب می شود.

درد فرق سر نشانه چیست

همه سردردهای صبحگاهی خطرناک نیست، چرا که برخی از آنها به علت صحیح نخوابیدن ،بالش نامناسب و نداشتن خواب کافی بوجود می آید ولی سردرد‌هایی که فقط صبح‌ها وجود دارد و دائم هستند ، ممکن است به عللی مانند تومورمغزی یا وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) مربوط باشد که باعث افزایش فشار داخل مغز می‌شود. به همین علت هم این نوع سردردها باید بررسی پزشکی شوند.هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند و نیز به علت ضعیف بودن آمادگی جسمانی خانم نسبت به مردان، احتمال بروز سردرد در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مخصوصا میگرن دچار می‌شوند.

درد فرق سر از چیست

امروزه با تغییر در سبک زندگی و وابستگی بشر به تکنولوژی و استفاده بیش از اندازه و مداوم موبایل ، تبلت و لپ تاپ نوعی سردرد به انواع سردرد ها اضافه شده است که به تدریج رو به افزایش است و با نام سردرد با منشا گردن شناخته شده است.علت بوجود آمدن این نوع سردرد ها قرار دادن سر و گردن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی است .این عمل در دراز مدت موجب آسیب دیدگی مهر های گردن و بروز سردرد های دردناک می شود

علت درد گرفتن فرق سر

سردرد های خوشه ای شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر 10 فرد مبتلا به این بیماری، 9 نفرشان مرد است که اغلب سیگاری ها در این گروه قراردارند معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در هنگام شروع حمله، دردی شدید در یک طرف سر احساس می شود . ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود

علائم درد فرق سر

سردردهای تنشی معمولاً همه سر را درگیر می‌کند و بیمار در فرق سر (بالا) احساس درد می‌کند همچنین سردردهای تنشی از خفیف تا متوسط است.

درمان اصلی درد فرق سر

درمان اصلی در کنار درمانهای دارویی شامل بیوفیدبک، ورزش سبک و اصلاح اختلالات عصبی و روانی است. وی خاطرنشان کرد: بیوفیدبک روش‌های تمرین فکری است که طی آن به بیمار روش‌هایی آموزش داده می‌شود تا اضطراب و تنش‌های روزانه خود را کاهش دهد.

منشا درد فرق سر

سردردها می تواند منشا مختلفی داشته باشد از دندان درد ، عفونت سینوس ها ،بیمارهای چشمی و فشارخون بالا گرفته تا تومورهای مغزی . این نوع سردرد ها که منشا مشخصی دارند با برطرف کردن مشکل از سوی منشا، بهبود میابد .نکته قابل ذکر این است که افراد بالای 50سال حتما به سردرد هایی که دچار می شوند بی اعتنایی نکنند و حتما به پزشک مراجعه کنند چرا که گاهی این سردرد ها نشانه هایی از تومورهای مغزی است .

دلیل ایجاد درد فرق سر

درگیری‌های فردی و بین‌فردی، استرس و فشار روانی ناشی از کار، امور زندگی و اختلال افسردگی می‌تواند موجب ایجاد سردردهای تنشی و عصبی شود.دلیل این نوع سردرد ها احتقان و ورم رگ ها می باشد(افزایش جریان خون). معمول ترین این نوع سردرد ها میگرن بوده. افراد مبتلا به میگرن از دردی شدید در یک و یا دو طرف مغر خود، اختلال بینایی و ناراحتی معده رنج می برند. سایر علایم سردرد های عروقی شامل سردرد خوشه ای (cluster headaches) و سردرد سمی می باشد.

درمان درد فرق سر

مهمترین دارو در سردردهای تنشی و عصب ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای است که در میگرن هم استفاده می‌شود. آمی‌تریپتلین، نورتریپتلین و داروهای مشابه از این خانواده جزو ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای هستند همچنین درمانهای دیگر شامل ضد اضطراب‌ها و داروهای شل کننده عضلانی است.سردردهای تنشی را می‌توان با موفقیت با استفاده از درمان‌های دارویی مثل آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن درمان کرد. در کنار آن می‌توان از ماساژ، روش‌های مدیریت استرس و روش بازخورد زیستی برای درمان استفاده کرد. سردردهای میگرونی ملایم را می‌توان با داروهای دسته NSAID یا مسکن‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی درمان کرد، داروهایی مثل ایبوپروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، پیروکسیکام، مفنامیک اسید و … داروی انتخابی در مورد میگرن، داروهای دسته تریپتان شامل Imitrex, Maxalt, Amerge, Zomig, Axert, Frova, Relpax و Treximet هستند. البته ارگوت‌ها، داورهای ضد تهوع و دروهای مخدر را هم می‌توان مد نظر داشت. سردردهای خوشه‌ای با استنشاق اکسپژن با غلظت بالا، تزریق داروهای تریپتان، تزریق لیدوکایین، ارگوتامین و کافئین درمان می‌شوند. از داروهای پیشگیری‌کننده‌ای مثل مسدودکننده‌های کانال کلسیم، پردنیزولون، لیتیوم و اسید والپروئیک هم می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : درد یک طرف سر و گردن ♥ سردردهای پشت سر ناشی از چیست