فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

کلمات کلیدی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قرص ژلو کاف

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۲۶ ب.ظ

قرص ژلوکاف

قرص ژلوکاف ,قرص ژلو کاف ۱۵,قرص ژلوکاف 15 برای چیست,قرص ژلوکاف برای چیست,قرص ژلو کاف چیست,قرص ژلو کاف برای چیه,قرص ژلو کاف چیه

قرص ژلوکاف

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خواص و عوارض و موارد مصرف قرص ژلوکاف چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید.توجه داشته باشید که دکسترومتورفان با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع، موجب تضعیف رفلکس سرفه گردیده و پسودوافدرین با تحریک گیرنده های آلفا آدرنرژیک در مخاط دستگاه تنفسی موجب تنگی عروق، کاهش تورم مخاط و احتقان بینی، باز شدن بیشتر راه های هوایی و افزایش تخلیه ترشحات سینوس ها می گردد.

توضیحاتی در مورد قرص ژلوکاف

علم پزشکی ثابت کرده است که همه دارو‌ها (چه داروهای با نسخه چه بدون نسخه) عوارض جانبی دارند. در مورد داروهای ضدسرفه هم همین طور است. یکی از گروه‌های حساس به این دارو‌ها، کودکان هستند. مصرف داروهای ضدسرفه، در کودکان زیر ۶ سال نباید سرخود باشد و فقط تحت نظر پزشک امکان پذیر است. سالمندان نیز جزو گروه‌های پرخطر هستند. این افراد چون معمولا داروهای دیگری را همزمان مصرف می‌کنند، امکان دارد دچار تداخل دارویی شوند. به یاد داشته باشیم «بدو ن نسخه بودن دارو دلیل بر بی‌خطر بودن آن نیست!» افراد دیابتی نیز باید این دارو‌ها را با احتیاط مصرف کنند چون بیشتر آن‌ها حاوی شیرین کننده قندی هستند. اگر فردی هر داروی دیگری مصرف می‌کند هم باید در مصرف داروهای ضدسرفه محتاط باشد. مثلا بعضی داروهای ضدسرفه، حاوی استامینوفن هستند و اگر فردی قرص استامینوفن می‌خورد، باید احتیاط کند چون شاید مقدار این دارو در بدنش زیاد شود که خطرناک است.

قرص ژلوکاف و سرفه

از تظر علم پزشکی سرفه واکنش ریه‌ها در برابر تحریک است و از سیستم تنفسی محافظت می‌کند. با سرفه کردن راه‌های هوایی از مواد و ذرات آلوده کننده تمیز می‌شود و نبودن واکنش سرفه، باعث می‌شود ترشحات راه‌های هوایی و موادی که از حلق به طرف ریه‌ها سرازیر می‌شوند، باعث عفونت ریه‌ها شوند، اما همین سرفه‌ها، یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه افراد به پزشک و مصرف دارو است. بیشتر داروهای ضدسرفه به نسخه نیازی ندارند و افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه آن‌ها را تهیه و مصرف کنند اما لازم است که در مورد انواع داروهای ضدسرفه اطلاعات کافی داشته باشید تا این دارو‌ها را درست و به موقع مصرف کنید. برخی افراد به محض شروع سرفه، انواع و اقسام داروهای ضدسرفه را خریداری و مصرف می‌کنند، اما هر سرفه‌ای به درمان دارویی نیاز ندارد و حالت سرفه مهم است، مثلا اگر سرفه به دلیل برگشت اسیدمعده یا آثار محیطی باشد، مصرف شربت‌های ضدسرفه اثری ندارد. در موارد ریفلاکس، لازم است از داروهای ضداسید (مانند رانیتیدین) استفاده شود یا در سرفه‌های ناشی از عوامل حساسیت زا، داروهای ضدحساسیت توصیه می‌شود. یکی از شایع‌ترین علت‌های سرفه، سرماخوردگی است. سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی در بسیاری از موارد به درمان نیاز ندارند و خودبه خود برطرف می‌شوند اما گاهی که آزاردهنده می‌شوند و خواب و استراحت فرد را مختل می‌کنند، می‌توان از داروهای ضدسرفه موجود در بازار استفاده کرد، اما در اینجا باز هم لازم است نوع سرفه‌ها مشخص باشد. سرفه‌ها را به دو نوع «خشک» و «خلط دار» تقسیم می‌کنند که هرکدام از آن‌ها درمان و داروی مخصوص خود (ژلوکاف ) را دارد.

قرص دکسترومتورفان

قرص دکسترومتورفان (به انگلیسی: Dextromethorphan) یک داروی ضد سرفه قوی است. دکسترومتورفان داروی بدون نسخه می‌باشد و نیازی به نسخه پزشک ندارد و به اشکال قرص، شربت و قطره تولید می‌شود. این دارو در رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک، التهاب حاد یا تحتِحاد سینوسها، خروسک، التهاب حاد گوارش میانی والتهاب نای و نای‌ژه و نیز تسکین علامتی سرفه‌هایِ خشکِ ناشی از گلودردِ خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی، به کار می‌رود.ترکیبات دکسترومتورفان به شکل گسترده‌ای برای جلوگیری از سرفه‌های سرماخوردگی در داروهای ضدسرفه به‌کار می‌رود؛ همچنین موارد دیگری از استفاده این دارو در تسکین درد برای کاربردهای روان‌شناسی نیز پیدا شده‌است. این دارو در ایران به صورت شربت همراه با پسودوافدرین که خاصیت ضد احتقانی دارد با نام دکسترومتورفان-پی نیز تولید می‌گردد. 

موارد مصرف قرص دکسترومتورفان

این فرآورده در رفع حالات التهابی دستگاه فوقانی از جمله رینیت آلرژیک، التهاب حاد یا تحت حاد سینوس ها، خروسک، التهاب حاد گوارش میانی و التهاب نای و نایژه و نیز تسکین علامتی سرفه های خشک ناشی از گلو درد خفیف و تحریک ناشی از سرماخوردگی، بکار می رود.

مکانیسم اثر قرص دکسترومتورفان

دکسترومتورفان با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع، موجب تضعیف رفلکس سرفه گردیده و پسودوافدرین با تحریک گیرنده های آلفا آدرنرژیک در مخاط دستگاه تنفسی موجب تنگی عروق، کاهش تورم مخاط و احتقان بینی، باز شدن بیشتر راه های هوایی و افزایش تخلیه ترشحات سینوس ها می گردد.

مشخصات قرص ژلوکاف

اجزا فراورده/نام ژنریک : Dextromethorphan تولید کننده : داروسازی دانا [ ایران ] وارد کننده : – طبقه بندی مارتیندل : داروهای مهار کننده سرفه،خلط آورها،نرم کننده های مخاط و ضد احتقان بینی طبقه بندی درمانی : داروهای تنفسی > داروهای ضد سرفه

فارماکوکینتیک قرص ژلوکاف یا دکسترومتورفان

هر دو جزء دارو ا ز راه خوراکی به خوبی جذب می شوند. دکسترومتورفان، به میزان وسیعی در کبد متابولیزه و به متابولیت فعالی به نام دکستروفان تبدیل که از طریق کلیه ها دفع می گردد. اما متابولیسم کبدی پسودوافدرین ناقص بوده و حدود 55 – 75 درصد آن بصورت تغییر نیافته از ادرار دفع می گردد. شروع اثر دکسترومتورفان حدود 1.5 ساعت و در مورد پسودوافدرین 15 – 30 دقیقه می باشد. طول مدت اثر این دو جزء نیز به ترتیب 6 و 3 – 4 ساعت می باشد.

عوارض قرص ژلوکاف

مصرف مقادیر زیاد ژلوکاف ممکن است موجب تضعیف تنفسی، ایجاد وابستگی در شخص و یا سایکوز گردد. افزایش ضربانات قلب، اضطراب، بیقراری، بی خوابی، لرزش، آریتمی، خشکی دهان و سرد شدن انتهاها نیز ممکن است دیده شود.

هشدار در مورد مصرف قرص ژلوکاف

در مواردی مانند آسم، وجود سرفه های توام با خلط یا نارسایی عملکرد کبد باید با احتیاط مصرف شود. مصرف مقادیر بیش از حد دارو ممکن است موجب بروز سرگیجه، تحریک، بیقراری، تهوع یا استفراغ شدید گردد. در مبتلایان به آسم، ممکن است مقاومت راه های هوایی با تغییر میزان خلط افزایش یابد. مهار رفلکس سرفه توسط دارو، ممکن است موجب احتباس ترشحات در سرفه های ترشح دار گردد. بدلیل وجود پسودوافدرین در این ترکیب، در مواردی مثل پرکاری تیروئید، دیابت، بیماری های ایسکمیک قلب، زیادی فشار خون، عیب کار کلیه و بزرگی پروستات باید با احتیاط تجویز شود.1. دارو ممکن است باعث اعتیاد شود. 2. در صورتی که تا 7 روز پس از مصرف دارو سرفه ادامه داشت یا در صورت تب شدید، بثورات جلدی یا سردرد مداوم همراه با سرفه، به پزشک مراجعه گردد.

تداخلات دارویی با قرص ژلوکاف

مصرف همزمانژلوکاف با ترکیبات مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) مثل فورازولیدون و پروکاربازین موجب تشدید اثرات آنها و نیز طولانی شدن تحریک قلبی و افزایش فشار خون ناشی از پسودوافدرین می گردد. تجویز توام دارو با کینیدین عوارض جانبی آن را تشدید می کند. به دلیل وجود پسودوافدرین، در صورت مصرف همزمان، اثر داروهای کاهنده فشار خون، مهار کننده های گیرنده بتا آدرنرژیک و اثرات ضد آنژین نیترات ها کاهش می یابد. اما اثرات هورمون های تیروئیدی و داروهای مقلد سمپاتیک افزایش می یابد.در صورت مصرف همزمان با فراورده های حاوی الکل، داروهای کاهنده فشار خون با اثر مضعف CNS مانند کلونیدین و متیل دوپا، داروهای مضعف CNS بویژه بیهوش کننده ها، باربیتوراتها، داروهای مخدر شبه تریاک یا ضد افسردگی های سه حلقه ای، ممکن است اثرات مضعف CNS این داروها یا دکسترومتورفان تشدید شود. مصرف همزمان مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) از جمله فورازولیدون و پروکاربازین، ممکن است باعث بروز بحران آدرنرژیک، کلاپس، اغماء، سرگیجه، تهییج، افزایش فشار خون، افزایش دمای بدن، خونریزی داخل مغزی، بیحالی، تهوع، رفتار جنون آمیز، اسپاسم و لرزش شود.

نحوه مصرف قرص ژلوکاف یا دکسترومتورفان

– به عنوان ضد سرفه در بزرگسالان: 15 میلی گرم هر 4-2 ساعت بر حسب نیاز و یا 30 میلی گرم هر 8-6 ساعت . * توجه: محدوده مصرف در بزرگسالان حداکثر90 میلی گرم در روز می باشد. حداکثر میزان مصرف در کودکان 12 سال به بالا 60 میلی گرم در روز می باشد. در کودکان زیر 12 سال مصرف سایر اشکال داروئی توصیه می گردد. در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

راهنمایی در مورد مصرف قرص ژلوکاف

– ژلوکاف برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمایید. – ژلوکاف را در فواصل زمانی منظم میل نموده و دوره درمان را کامل کنید. – کپسول را با یک لیوان آب و بدون جویدن میل نمایید. – اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، در اولین فرصت آن را میل کنید، ولی اگر زمان مصرف بعدی رسیده باشد دوز تجویز شده را مصرف کرده و از دو برابر کردن مقدار مصرف خودداری نمائید . – بیشتر از مقدار توصیه شده پزشک مصرف نکنید، زیرا امکان وابستگی به دارو وجود دارد. – مصرف این دارو در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود. · قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: – در صورت حساسیت به دکسترومتورفان – در صورت حساسیت به مواد محافظ، رنگ و ژلاتین – در صورت حساسیت به داروهای دیگر خصوصا” داروهای مضعفCNS،مهارکننده های MAO، آمیودارون،فلوکستین، ترانیل سیپرومین،کینیدین- در صورت مصرف دخانیات – در صورت ابتلا به بیماری آسم یا فشار خون بالا ،برونشیت مزمن،سرفه خلط دار، آمفیزم،اختلال در عملکرد کبدو ضعف تنفسی. – مصرف دخانیات در افرادی که از این دارو استفاده می کنند بدلیل مهار رفلکس سرفه ممکن است باعث احتباس خلط شود.

قرص ژلوکاف و مشورت با پزشک

· در طول دوره درمان در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید: – اگر بعد از 7 روز استفاده از دارو سرفه ادامه داشته باشد. – اگر بیشتر از دو روز گلودرد ادامه داشته باشد. – در صورت تب شدید – در صورت حساسیت وبثورات جلدی – در صورت ادامه سردرد همراه با سرفه

قرص ژلوکاف در بارداری

مطالعات کافی و کنترل شده در انسان انجام نشده است . این دارو جزو گروه c می باشد و لذا مصرف آن در دوران حاملگی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد

قرص ژلوکاف در شیردهی

ترشح دکسترومتورفان در شیر مادرمشخص نبوده ولی عوارضی در انسان ثبت نگردیده است.

عوارض جانبی قرص ژلوکاف

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی در برخی افراد شود. اگر چه تمام این عوارض درهمه افراد مشاهده نمی شودولی در صورت مشاهده هر یک از این عوارض مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. خواب آلودگی، سرگیجه ، تهوع و استفراغ ، سردرد ، یبوست، درد معده ، اغتشاش شعور .

قرص ژلوکاف و مسمومیت

– در صورت مصرف بیش از مقدار تجویز شده و یا در صورت مصرف اتفاقی توسط کودکان زیر 12 سال ، درمان را متوقف و بیمار را سریعا به مراکز درمانی انتقال دهید. علائم مسمومیت شامل اختلالات رفتاری ، اختلال بینایی ، کوما ، اغتشاش شعور، خواب آلودگی و سرگیجه ، ضعف تنفسی ، تهوع یا استفراغ شدید ، هیجان ، بیقراری ، عصبانیت ، احتباس ادرار می باشد . – وابستگی روانی و سوء استفاده از دکسترومتورفان، به ندرت ممکن است در مصرف طولانی مدت با مقادیر زیاد اتفاق افتد.

همه چیز درباره سرفه

سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. مکانیسم سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است. سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود. هر رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران رفلکس سرفه شامل گیرنده‌هایی از اعصاب حسی اعصاب سه قلو، زبانی – حلقی، حنجره‌ای فوقانی و عصب واگ است. قسمت وابران سرفه شامل عصب راجعه حنجره‌ای و اعصاب نخاعی است. سرفه با یک دم عمیق آغاز شده و با بسته شدن گلوت، شل شدن پرده دیافراگم و انقباض ماهیچه‌ای در برابر گلوت بسته شده، دنبال می‌شود. این امر سبب بالارفتن فشار داخل قفسه سینه شده و در اثر فشار مثبت قفسه سینه، نای تنگ می‌شود. ناگهان گلوت باز شده و به علت اختلاف فشار موجود میان مجاری هوایی و اتمسفر و نیز تنگ شدن نای، میزان زیادی از جریان هوا به سرعت از نای خارج می‌شود. این نیروها سبب می‌شوند تا ترشحات مخاطی و اجسام خارجی، از ریه به بیرون رانده شوند. درمان قطعی سرفه، به تشخیص علت بیماری زمینه‌ای و سپس شروع درمان اختصاصی بستگی دارد. حذف عامل محرک خارجی یا عامل تشدید کننده داخلی در صورت تشخیص مفید خواهد بود. سایر ملاحظات درمانی عبارتند از درمان عفونتهای اختصاصی دستگاه تنفسی، مصرف گشاد کننده‌های برونشها در شرایط انسداد برگشت‌پذیر مجاری هوایی مانند آسم، فیزیوتراپی قفسه سینه به منظور افزایش پاکسازی ترشحات در بیماران دچار برونشکتازی و آسپیراسیون تنفسی و درمان تومورهای داخل برونشی یا بیماری بینابینی ریه. درمان علامتی سرفه (مثلاً در اثر سرماخوردگی ساده) با داروهایی نظیر اکسپکتورانت، دکسترومتورفان، کدئین، دیفن هیدرامین کامپاند و کلوبوتینول می‌باشد. البته لازم به ذکر است که درمان علامتی سرفه، بدون نظر پزشک توصیه نمی شود. برای درمان طبیعی سرفه روش‌های زیر پیشنهاد شده‌است: 1- نوشیدن شربت عسل و آب لیمو 2- نوشیدن ترکیب 1/4 قاشق چای‌خوری فلفل قرمز، 1/4 قاشق چای‌خوری زنجبیل زمینی، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 2 قاشق غذاخوری آب. 3- جوشاندن مقداری آب با 2 حبه سیر و 1 قاشق پونه کوهی. ریختن آن در یک فنجان و اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری عسل.

بیشتر بخوانید : قرص فشار خون ♥ قرص هیوسین ♥ قرص ویتامین d ♥ قرص ویتامین e قرص لاغری

  • هاشم مسگر

قرص پروپرانولول

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۴ ب.ظ

قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول ,قرص پروپرانولول 20,قرص پروپرانولول 40,قرص پروپرانولول ۲۰,قرص پروپرانولول10,قرص پروپرانولول۱۰,قرص پروپرانولول 20 چیست,قرص پروپرانولول ٢٠,قرص پروپرانولول برای استرس,قرص پروپرانولول 10 چیست

قرص پروپرانولول

در این مطلب از سایت جسارت به خودکشی و خاصیت و عوارض و موارد مصرف قرص پروپرانولول 10 و 20 و 40 چیست می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.پروپرانولول (بانام‌های تجاری ایندرال و پرانول) دارویی از دسته داروهای مسدودکننده گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد عمدتاً برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود. این دارو همچنین برای جلوگیری از حمله قلبی در افرادی که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، کاربرد دارد. پروپرانولول با مسدود کردن تکانه‌ها، به قلب کمک می‌کند تا منظم‌تر و مؤثرتر بتپد و در نتیجه بار کاری قلب کاهش می‌یابد. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال و استرس منتشر و اختلال هراس و به‌ ویژه اختلال استرس پس از سانحه نیز کاربرد دارد که البته هیچ یک از آن‌ها مورد قبول FAD نیستند.

توضیحاتی در مورد قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول به لاتین Propranolol در مورادی مثل کنترل اضطراب و تپش قلب مصرف می‌شود.از عوارض قرص پروپرانولول می‌توان به افسردگی و تهوع اشاره کرد و باید با نظر پزشک مصرف شود

قرص پروپرانولول چیست

پروپرانولول (Propranolol) دارویی از دسته بتابلاکرهاست (بتا بلاکرها باعث کاهش آدرنالین در بدن و پیشگیری از اضطراب می‌شوند) که با نام‌های تجاری ایندرال و پرانول هم شناخته می‌شود، این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی و درمان بی‌نظمی تپش تجویز می‌شود. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب و اختلال هراس به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز کاربرد دارد.

ویژگی های قرص پروپرانولول

فرمول شیمیایی پروپرانول C۱۶H۲۱NO۲ است. پس از ۱ تا ۳ ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی می‌رسد و نیمه عمر آن ۴ تا ۵ ساعت است. اما زمان اثرگذاری آن طولانی‌تر از نیمه عمرش است و ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. بیش از ۹۹٪ آن از راه مدفوع از بدن خارج می‌شود. پروپرانولول بلوک‌کننده غیراختصاصی گیرنده‌های بتا یک و بتا دوی سمپاتیک می‌باشد.

قرص پروپرانولول

‎پروپرانولول دارویی از دسته ی داروهای مسدودکننده ی گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد، بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد. ‎پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به نام گیرنده های بتا، با مسدود کردن آن فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می نماید. ‎پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نامنظم قلبی کمک کند. ‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه ی سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز موثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود. ‎پروپرانولول در موارد دیگر نیز می تواند گزینه ی مناسبی جهت درمان و پیشگیری بیماری باشد. از این رو این دارو برای کاهش علائم فیزیکی ناشی از استرس مانند تپش قلب و لرزش بدن تجویز گردد. مشابه این علائم در افراد مبتلا به پرکاری غده ی تیروئید نیز دیده می شود و پروپرانولول به سرعت می تواند این علائم را تسکین دهد. ‎پروپرانولول همچنین به عنوان داروی رایجی در پیشگیری از سر درد های عروقی یا میگرنی کنترل شده تجویز می گردد و می تواند گزینه ی مناسبی در افراد مبتلا به میگرن که سایر درمان ها برای آنها مناسب نمی باشد، قرار گیرد. مشاهده شده که پروپرانولول تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش می دهد.

نحوه مصرف قرص پروپرانولول

مقادیر متفاوتی از پروپرانولول برای علل مختلف تجویز می‌شود. شکل طولانی اثر پروپرانولول معمولاً روزی یک بار مصرف می‌شود. مهم است که دارو را هر روز ساعت معینی بخورید. پروپرانولول را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد و بهتر است پیش از مصرف پروپرانولول، نبض را شمارش نمود و فشارخون را اندازه گرفت. در موارد نبض کمتر از ۶۰ در دقیقه یا فشار سیستولی (عدد بالایی) کمتر از ۸۰میلی‌متر جیوه، پیش از مصرف دارو، باید با پزشک مشورت نمود. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر کمتر از ۸ ساعت تا نوبت بعدی مصرف دارو رسیده‌است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظم دارویی‌تان بازگردید. اگر بیش از یک نوبت در روز پروپرانولول مصرف می‌کنید، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده‌است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید.

نکته هایی در مورد قرص پروپرانولول

‎-در صورتی که باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت سابقه یا ابتلا به فشار خون، اختلالات عروقی، آسم یا هرگونه اختلال تنفسی، قند خون بالا(دیابت)، بیماری پوستی پسوریازیس، بیماری عضلانی و میاستنی گراویس حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورتی که سابقه ی افت ضربان قلب یا بلوک قلبی داشته اید و در صورتی که سابقه ی درد های قلبی مکرر داشته اید پزشک خود را مطلع نمایید. ‎-به دلیل این که این دارو می تواند با بسیاری از داروها (خصوصا داروهایی که بر روی گیرنده های بتا اثر می گذارند) تداخل ایجاد کند، پیش از مصرف این دارو حتما لیست کلیه ی داروها و مکمل های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم جهت تنظیم مقدار مصرف یا نوع دارو، صورت گیرد. ‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید. -بیماران مبتلا به آسم یا تنگی نفس در مصرف این دارو بسیار دقت کنند چون می تواند بسیار خطرناک باشد.در صورت بروز هر یک از علایم زیر، مصرف پروپرانولول قطع شده و با پزشک مشورت می‌شود: اشکال در تنفس تنگی نفس، یا خس‌خس سینه، سرد شدن کف دست و پا، ضربان قلب زیر۶۰ در دقیقه، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم در هنگام بلند شدن از حالت خوابیده با نشسته با تورم دست‌ها و پاها یا افزایش وزن ناگهانی (۱/۵ کیلو در ۴۸–۲۸ ساعت)، افسردگی، گیجی، یا توهم (شنیدن، دیدن، یا احساس چیزهایی که وجود ندارند)، درد قفسه سینه، مفاصل یا کمر، تب، گلودرد، بثورات جلدی، یا هرگونه کبودی که یا خون‌ریزی غیرعادی. 

موارد احتیاط در مصرف قرص پروپرانولول

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف پروپرانولول، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به آتنولول یا دیگر داروهای مسدودکننده بتا بارداری یا شیردهی مصرف داروهای دیگر، به ویژه تزریقات حساسیت‌زدایی، کافئین، داروهای آسم (آمینوفیلین، دیفیلین، اکستریفیلین، تئوفیلین)، داروهای دیابت (انسولین، داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند)، دیگر داروهای کاهنده فشار خون (مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی، کلونیدین، گوانابنز)، کوکائین، یا مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز (فورازولیدون، ایزوکاربوکسازید، فنلزین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین، پروکاربازین). سابقه یا ابتلا به حساسیت، آسم، یا آمفی‌زم، مشکلات احتقانی قلب، بیماری قند، پرکاری تیرویید، افسردگی، یا بیماری‌های کلیوی یا کبدی. اگر بیماری قند دارید، پروپرانولول ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و نیز ممکن است علایم افت قند خون را مخفی کند. اگر دچار حساسیت باشید با مصرف پروپرانولول واکنش‌های حساسیتی‌تان ممکن است تشدید شود. در طول دورهٔ درمان در صورتی که از داروها ی گروه بنزو مانند(آلپرازولام – دیازپام – اگزازپام – تریازولام – کلرودیازپوکساید) استفاده می‌کنید پزشک خود را مطلع سازید.

قرص پروپرانولول و درمان اضطراب

یکی از علایم اصلی اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کار قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم. تقویت عضلات با افزایش خون‌رسانی که ما را وحشت‌زده و عصبانی می‌کند در صورت سریع کار نکردن قلب اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این دو فایده مهم پروپرانول است که از آن برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

قرص پروپرانولول و عوارض آن

اسهال، تهوع، سردی دست و پاها، اختلالات خواب، تغییر در میل جنسی و ریزش مو می‌تواند در صورت مصرف قرص پروپرانولول پدیدار گردد. عوارض مصرف این دارو را می‌توان موارد زیر دانست: افزایش وزن بتابلوکرها باعث وزن‌گیری افراد می‌شوند. بلاک کردن آدرنالین در بدن باعث شلی بدن شده و ممکن است سطح سوخت و ساز را پایین آورده و منجر به افزایش در بدن شود. افسردگی و خستگی ما به مقداری آدرنالین برای تحرک و بشاش بودن نیاز داریم. در صورتیکه این دارو آدرنالین را در بدن بلاک می‌کند که این موضوع علاوه بر بروز افسردگی باعث از دست دادن کالری و خستگی هم می‌شود. تاری دید و احساس سرگیجه زمانی که ضربان قلب کاهش یابد احتمال سرگیجه یا غش در فرد افزایش می‌یابد. تاری دید هم از دیگر عوارض مصرف این دارو است.

مقدار مصرف قرص پروپرانولول

‎-مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک باتوجه به سن و شرایط شما تعیین می نماید. لذا از مصرف خود سرانه ی دارو یا مصرف بیش از حد تجویز شده، خودداری نمایید. ‎قرص پروپرانولول ممکن است ۲،۳ و یا ۴ نوبت در روز برای شما تجویز شود. اما نوع کپسول دارو طولانی اثر تر می باشد و معمولا یک مرتبه در روز تجویز می شود. ‎کپسول را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن یا بازکردن آن خودداری نمایید. ‎-قرص و کپسول های پروپرانولول با دوز های متفاوتی تولید می شود معمولا قرص های ۱۰،۲۰،۴۰ میلی گرمی رایج می باشند لذا در صورتی که از این دارو به مدت طولانی استفاده می نمایید هر بار که دارو را جدید خریداری می کنید مقدار دارویی را بر روی بسته ی دارو چک نمایید. ‎-سعی کنید دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز و به صورت منظم مصرف نمایید تا از فراموش کردن نوبت دارو جلوگیری شود و اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود. ‎-در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد در این صورت دوز بعدی را در زمان خودش مصرف نمایید و نوبت فراموش شده را رها کنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت بپرهیزید.

کاربرد قرص پروپرانولول

پروپرانولول به طور معمول به تنهایی یا با داروهای دیگر برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. فشار خون بالا باعث می‌شود قلب خیلی سخت کار کند. اگر فشار خون کنترل نشود، ممکن است قلب و عروق در طول زمان از بین بروند. قلب تامین خون را کنترل می‌کند و اگر به درستی کار نکند، می‌تواند به بسیاری از بخشهای بدن آسیب برساند. پروپرانولول همچنین برای درمان یا پیشگیری از سردردها و میگرن، درد مزمن قفسه سینه و کمک به درمان یا جلوگیری از حمله قلبی استفاده می‌شود. این دارو برای بسیاری از شرایط خاص دیگر نیز استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است پروپرانولول را برای: پرفشاری خون گذرا فئوکروموسیتوم، یک نوع تومور غده فوق کلیوی لرزش آریتمی سوپراونتریکولار، ریتم غیر طبیعی در بطنهای قلب اختلالات هراس بی قراری ناشی از داروهای روان پریشی همانژیوم نوزاد

قرص پروپرانولول و اختلالات روانی

احساس منفی نقش مهمی در اختلالات روانی مانند اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD) ایفا می‌کند. راه‌هایی وجود دارد که روانپزشکان می توانند به افرادی که دچار این احساسات هستند، کمک کنند. مطالعات اخیر منتشر شده در بیوفیزیولوژی یادگیری و حافظه، برخی از شواهد امیدوار کننده را یافته‌اند که نشان می‌دهد پروپرانولول می‌تواند به این امر نیز کمک کند. محققان دریافتند که این دارو میتواند تقویت خاطرات احساسی را قبل از اینکه حافظه آنها را به یاد بیاورد، مسدود کند. این اساسا حافظه را به نحوی از بین می‌برد. این بدان معنی است که پیوستگی عاطفی فرد به خاطره منفی به هنگام مصرف این دارو ممکن است چندان قوی نباشد. این امر می‌تواند به بیماران کمک کند تا حافظه احساسی قدرتمند یا رویداد تراژیک را از بین ببرند. مطالعات دیگری که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، نشان داده که افرادی که مبتلا به PTSD هستند، به هنگام مصرف پروپرانولول توانایی بهتری برای فکر کردن دارند. این مطالعات ترکیبی نشان می‌دهد که پروپرانولول می‌تواند نقش موثری در کمک به افراد مبتلا به PTSD داشته باشد.

قرص پروپرانولول و تداخلات دارویی

مصرف داروهای دیگر می‌تواند با عملکرد پروپرانولول در بدن اختلال داشته باشد. هر کسی که در حال مصرف این دارو برای درمان مشکلات نبض است باید قبل از مصرف پروپرانولول با پزشک خود مشورت کند. افرادی که از سایر داروهای فشار خون مانند کلونیدین استفاده می‌کنند باید با دوز پایین و دیر آزاد شونده از این دارو استفاده کنند. در طول چند روز پزشک ممکن است توصیه کند تا دوز داروهای دیگر را به آرامی کاهش داد در عین حال دوز پروپرانولول را برای جلوگیری از عوارض جانبی افزایش می‌دهد. از آنجایی که پروپرانولول یک بتا بلوکر است، نباید با بتا بلوکرهای دیگر مصرف شود. اثر ترکیبی این داروها، ضربان قلب را به نحو خطرناکی پایین می‌آورد. این در مورد مهارکننده‌های ACF، مسدود کننده‌های کانال کلسیم و آلفا بلوکرها که همگی عملکردی مشابه دارند نیز صادق است. مصرف داروهای مختلف برای همان منظور می‌تواند باعث کاهش ضربان به نحوی خطرناک یا حتی نارسایی قلبی شود. افرادی که پروپرانولول مصرف می‌کنند باید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن اجتناب کنند. این داروها ممکن است اثرات پروپرانولول را کاهش دهد. اگر فردی نیازمند داروهای NSAID است باید با پزشک هماهنگ کند. پزشک وی می‌تواند به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دارو بهتر است و ضربان قلب را به منظور میزان داروی مورد نیاز کنترل می‌کند. پروپرانولول همچنین می‌تواند با سایر مواد مانند الکل واکنش داشته باشد. مصرف الکل هنگام مصرف پروپرانولول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا الکل می‌تواند سطح پروپرانولول را در بدن افزایش دهد. این موجب عوارض جانبی بیشتر در بسیاری از افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پاراستامول ♥ قرص پردنیزولون ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون

  • هاشم مسگر

قرص ال دی

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۴ ب.ظ

قرص ال دی

قرص ال دی ,قرص ال دی اورژانسی,قرص ال دی برای رشد مو,قرص ال دی برای عقب انداختن پریود,قرص ال دی بعد از رابطه,قرص ال دی برای رشد ریش,قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری,قرص ال دی خارجی,قرص ال دی به انگلیسی,قرص ال دی برای گیاهان

قرص ال دی

توضیحاتی در مورد قرص ال دی

یکی از اشتباهاتی که عکوک می کند این است که تفاوت قرص ال دی و اچ‌دی، در ترکیبات آن نیست، بلکه ازنظر مقدار (دوز) هورمون‌ها متفاوت هستند. همان‌طور که می‌بینید ، دوز قرص اچ‌دی، نزدیک به 2 برابر دوز قرص ال دی می‌باشد. قرص LD که حاوی 30 میکروگرم اتینل استرادیول و 0.15 میلی‌گرم لونورژسترول می‌باشد. قرص HDکه حاوی 50میکروگرم اتینل استرادیول و 0.25 میلی‌گرم لونورژسترول می‌باشد. ترکیبات قرص ال دی : :Ethinyl Estradiol 0.03 mg+ Levonorgestrel 0.15 mg ترکیبات قرص اچ‌دی : :Ethinyl Estradiol 0.05 mg+ Levonorgestrel 0.25 mg .چنانچه یک شب مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، تا نوبت مصرف قرص بعدی به محض یاد آوردن، یک قرص میل کنید.چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید، در دو شب بعدی، هر شب به جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید. چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص پیشگیری از بارداری را فراموش کردید، از مصرف بقیه قرص ها خودداری نموده، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید. قرص‌ها برای چه افرادی مناسب‌تر است؟ • خانم‌هایی که خواهان یک روش مطمئن قابل‌برگشت پیشگیری از بارداری هستند . • خانم‌هایی که قاعدگی منظم و دردناک دارند . • خانم‌هایی که در سال‌های اول ازدواج به سر می‌برند.- چنانچه یک‌شب مصرف قرص ضدبارداری را فراموش کردید، تا نوبت مصرف قرص بعدی به‌محض یادآوردن، یک قرص میل کنید. – چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید، در دو شب بعدی، هر شب به‌جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید. – چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص پیشگیری از بارداری را فراموش کردید، از مصرف بقیه قرص‌ها خودداری نموده، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید.

قرص ال دی چیست

اگر دوست دارید این قرص را بشناسید باید بدانید که قرص ال دی یا Contraceptive LD یکی از انواع قرص‌های ضدبارداری است که مصرف‌های دیگر نیز دارد. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند، و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود. چنانچه داروهای تسریع‌کننده متابولیسم اثر دارو مصرف می‌شوند، باید در طول دوره درمان با آن داروها (یا حداقل یک هفته پس از پایان دوره درمان) یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز به کار رود. در غیر این صورت مصرف اچ دی توصیه می‌شود.  یکی دیگر از موارد مصرف این دارو در خانم‌های جوانی است که به دلایل مختلف نظیر سفرهایی که در بازه‌های زمانی طولانی انجام می‌شود، قصد جلوگیری از عادتهای قاعدگی خود را دارند و برای ان دلایل مختلفی را ذکر می‌کنند. برای مثال عدم دسترسی یا حداقل وجود مشکلات جهت دسترسی به امکانات بهداشتی در طول سفر؛ لذا به خانم‌های جوان و به‌ویژه مجردی که قصد مصرف این دارو را دارند، توصیه می‌شود چنانچه برای نخستین بار قصد مصرف این دارو را دارند از پزشک یا مسئولان داروخانه دوز پایین‌تر این قرص را درخواست کنند تا بدین وسیله از عوارضی همچون احساس تهوع، سردرد و سرگیجه و دل دردهای مزمن جلوگیری شده یا این عوارض به حداقل میزان خود برسند.

تاثیر قرص ال دی در بدن

ترکیبات استروژنی یا اتینیل استرادیول و پروژستینی یا لوونورژسترل این دارو ترشح ال اچ و اف اس اچ را مهار کرده و پیک ال اچ را در میانه دوره حذف می‌کند و سطح استروئیدهای آندروژن را کم می‌کند. به این ترتیب دارو مانع رها شدن تخمک می‌شود. همچنین از لانه‌گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله‌های رحمی جلوگیری می‌کند. اثر دیگر آن، جلوگیری از ورود اسپرم به رح به دلیل ضخیم‌تر کردن مخاط گردن رحم است.

خواص قرص ال دی

از بهترین خواص مصرف این گونه قرص‌ها می توانیم به موارد روبرو اشاره کنیم: از بیماری‌های التهابی لگن می‌کاهد. کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان را به همراه دارد. از میزان و مقدار غدد خوش خیم پستان می‌کاهد. خونریزی‌های قاعدگی کمتر و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک را در پی دارد. همچنین از حاملگی‌ خارج از رحم نیز جلوگیری می‌کند.

اجزای قرص ال دی

قرص ضدبارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو ن ها عوارضی بر بدن بر جای می گذارند.

مصرف قرص ال دی

در هر بسته۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا 7 روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید.نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی به طریق زیر است: شروع قاعدگی را روز اول خونریزی در نظر بگیرید. قرص های LD و HD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که 21 عدد قرص موجود در بسته تمام شود. در هر نوع پس از اتمام 21 قرص هر بسته، یک هفته استراحت کرده و قرصی مصرف نکنید. سپس از روز 8، مصرف بسته ی بعدی را آغاز کنید. بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند. اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی 7 روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز 8 بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.

عوارض گوارشی قرص ال دی

عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می کنند، بالا می رود.

عوارض جانبی قرص ال دی

هنگام عمل جراحی، امکان ترومبوآمبولیسم پس از جراحی وجود دارد و بهتر است مصرف دارو چند هفته پیش از جراحی قطع شود. دیگر عوارض آن عبارتند از: بالا بردن احتمال ترومبوآمبولیسم وریدی، افزایش بیماری‌های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه‌صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، خونریزی‌های نامنظم در دوره قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و پرمویی

قرص ال دی

در مورد قرص‌های ال دی بایستی این‌گونه عمل تا مشکلاتی برای مصرف کننده بوجود نیاید اگر مصرف قرص را در روزی که تعیین کرده‌اید فراموش کردید، نگران نباشید تا نوبت بعد هر موقع که بیاد آوردید قرص را مصرف کنید و در غیر این صورت، روز بعد می‌بایست دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود. اگر مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود. در صورتی‌که مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می‌شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید. نکات مهم در مصرف قرص ضد بارداری: وجود لکه بینی همزمان با مصرف مرتب قرص، به مدت ۲ تا ۳ ماه اهمیتی ندارد. در صورت تداوم بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد. علائمی مانند تهوع، استفراغ و سردرد همراه با مصرف قرص به تدریج پس از ۲ تا ۳ ماه برطرف می شود. برای پیشگیری از این عارضه بهتر است قرصها را پس از شام و قبل ازخواب مصرف کرد.( در صورت تداوم علائم تهوع و استفراغ می توان همراه با قرصهای پیشگیری، از قرصهای ویتامین ( ب – B6 ) به مدت محدود استفاده کرد.) در مدتی که قرص مصرف می شود، حجم خون قاعدگی به نسبت قبل از مصرف، کاهش می یابد که در صورت کم شدن بیش از حد و لکه بینی یک در میان و یا قطع کامل، باید به پزشک مراجعه کرد. برای مصرف قرص LD محدودیت سنی وجود ندارد و می توان آن را تا سن ۴۵ سالگی و حتی بیشتر تحت نظارت و کنترل ادامه داد. لیکن در مواردی نظیر فشار خون کنترل نشده و مصرف سیگار و غیره توصیه می شود که مصرف قرص به سن کمتر از ۳۵ سال محدود گردد و در سنین بالاتر افراد باید پس از مشاوره از روشهای دیگری استفاده کنند.  مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک یا ماما باشد. قرص‌های ال دی به صورت خوردن روزی یک قرص در ساعت ثابت است که از روز اول دوره ماهانه آغاز شده و تا ۲۱ روز مصرف می‌شود. پس از یک‌هفته استراحت (وقفه)، دوباره بسته جدیدی از قرص‌ها مصرف می‌شود. قرص‌ها باید هر روز، در ساعت ثابتی مصرف شوند. در صورتی که یک نوبت قرص فراموش شود، باید به محض به‌خاطرآوردن مصرف شود، در غیر این صورت در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد. درصورتی که مصرف قرص‌ها در ۲ روز متوالی فراموش شود، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص خورده شود و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورتی که مصرف قرص‌ها بیش از ۳ روزمتوالی فراموش شود، باید تا انتهای دوره سیکل از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد. 

موارد منع مصرف قرص ال دی

این دارو در صورت وجود یا سابقه فیبروم، بیماری‌های ترومبوآمبولیک، بیماری‌های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالابودن مادرزادی چربی‌های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش‌بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه یا سایر سرطان‌های وابسته به هورمون، خون‌ریزی مهبلی تشخیص داده نشده یا غیرعادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود

تداخلات دارویی قرص ال دی

برخی از ترکیبات ضدباکتری مثل ریفامپین و آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف مانند آمپی‌سیلین و تتراسیکلین‌ها، ترکیبات ضد صرع مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی‌توئین وپیریمیدون، و ترکیبات ضد قارچ مانند گریزئوفولوین موجب افزایش متابولیسم قرص‌های خوراکی ضدبارداری می‌گردند و اثربخشی ال دی را کم می‌کنند. ال دی با اثر ضدانعقاد داروهای ضدانعقاد خون خوراکی مثل وارفارین، مقابله می‌کند. همچنین غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می‌یابد.

قرص ال دی و جلوگیری از بارداری

قرص جلوگیری از بارداری ال دی (LD) و اچ دی (HD) شامل ترکیبی از هورمون‌های زنانه (اتینیل استرادیول و لوونورژسترل) است که مانع از تخمک‌گذاری و آزاد شدن هورمون‌های زنانه ( آزاد شدن یک تخمک از یک تخمدان) می‌شود.

قرص ال دی اورژانسی

بسیاری از زوج‌های جوان بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری سریعا از قرص‌های ال دی استفاده می‌کنند. استفاده از این قرص‌ها در 3 روز حیاتی پس از رابطه جنسی بسیار با اهمیت است. می توان بعد از انجام مقاربت ، 4 قرص ال دی را باهم خورد و سپس 12 ساعت بعد ، 4 قرص. این 8 قرص حتما باید در عرض 72 ساعت بعد از مقاربت خورده شوند.هرچه زودتر این قرصها خورده شوند، تاثیر آنها بیشتر خواهد بود. عوارض جانبی مصرف اورژانسی این قرص‌ها عبارتنداز: تهوع ، استفراغ ، سردرد ، حساس شدن پستانها ، سرگیجه ، احتباس مایعات در بدن و خونریزی های نامنظم. این عوارض جانبی معمولا بعداز یکی دو روز از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید : قرص آسنترا ♥ قرص آهن ♥ قرص امگا 3 ♥ قرص ادیوس قرص اسپیرونولاکتون

  • هاشم مسگر

خواص ترنجبین و خاکشیر

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۸ ب.ظ

طرز تهیه شربت و خواص ترنجبین و خاکشیر در ناشتا برای پوست

طرز تهیه شربت و خواص ترنجبین و خاکشیر در ناشتا برای پوست در سایت جسارت

خواص ترنجبین و خاکشیر,خواص ترنجبین و خاکشیر,خواص ترنجبین با خاکشیر,خواص ترنجبین خاکشیر,خواص مخلوط خاکشیر و ترنجبین,خاصیت ترنجبین با خاکشیر,فواید ترنجبین با خاکشیر,خواص ترنجبین همراه با خاکشیر,خواص خوردن خاکشیر با ترنجبین,خواص خاکشیر و ترنجبین

خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین با خاکشیر , خواص ترنجبین خاکشیر

در این مطلب از خواص ترنجبین و خاکشیر در ناشتا برای پوست می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.خاکشیر جزو آن دس ته از خوراکی هایی است که خوردن آن باعث از بین رفتن “عطش و تشنگی ” می شود ولی جدای از اینها خاکشیر درمان مناسبی برای مشکلات دختران لاغر است چرا که اشتها می آورد و معده را تقویت می کند. قصد داریم در رابطه با یکی از دانه های پرخاصیت که خوردن آن از گذش ته تا کنون توسط بزرگ تر ها و همچنین پزشکان به ما توصیه شده است صحبت کنیم. از خواص اولیه ی خاکشیر می توان به خاصیت صفرا بر بودن درمان عطش اش اره کرد.

خواص ترنجبین و خاکشیر

ترنجبین ماده ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود.  گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران مانند خراسان، یزد، تبریز، زرند، اطراف قم و بوشهر به طور خودرو فراوان دیده می شود.  ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی چون گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود.   سابقا از ترنجبین در کارخانجات ساده قندگیری به طور سنتی قند می گرفتند، ولی بعدها چون فروش ترنجبین از نظر دارویی بازار بهتری پیدا کرد، آن را فقط به عنوان دارو می فروشند.

خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین با خاکشیر , خواص ترنجبین خاکشیر

همه ما از مادر بزرگ ها یا قدیمی های فامیل درباره خواص صفرابر و ضدعطش خاکشیر مطالبی را شنیده ایم و نسخه های خانگی و کار بردی را می شناسیم اما تعداد کمی از ما با دیگر خاصیت های این دانه های ریز و خوش تر اش سرخ رنگ آش نایی داریم. دانه هایی که نه تنها برای درمان برخی بیماری ها کار برد دارند بلکه می توانند کیفیت زندگی ما را از این رو به آن رو کنند.

خواص ترنجبین و خاکشیر

به زرد شدن رنگ پوست نوزادان پس از تولد و معمولا تا 28 روز اول زندگی زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند. این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏‌های بازمانده از دوران جنینی، معده و روده نیز استفاده می‌شود. در حقیقت زمانی که روده‌های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک‌سازی شود، بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‏‌های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‏ شود، همچنین متابولیسم بدن یعنی هاضمه و دافعه و نیروی نگهدارنده و نیروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‏آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏ها در حد خودش مقاوم می‌‏شود. این نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال خواهند داشت و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش خواهد رفت. ضمنا با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند، شبها بهتر می‌خوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف می‌شود.

خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین با خاکشیر , خواص ترنجبین خاکشیر

 اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به دلیل افزایش خلط بلغم در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده اید و نمی توانید به سادگی از شر این موضوع خلاص شوید، برای شما پیشنهاد جالبی داریم؛ از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهان تان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشی را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ ق اش ق خاکشی مخلوط کنید.

خواص ترنجبین با خاکشیر

برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشی مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید.

خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین با خاکشیر , خواص ترنجبین خاکشیر

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کمک به کنترل و تسکین فشارخون میباشد ،  اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده نمایید که برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی کوبانده و آن را به‌صورت پودری نرم بیاورید، سپس ان ر  در ظرفی بریزید و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست بیاید. می‌توانید در هفته یک  الی  دو ‌بار این مرهم رابر روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل  و بهتر است  که نوبت اول استفاده از خمیر در طول روز باشد .

خواص ترنجبین خاکشیر

درمانگران، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آن‌ها استعداد سنگ‌سازی‌ را دارد، توصیه می‌کنند. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به‌مدت 5 ساعت خیسانده و پس از این مدت آن را صاف کنید. سپس ترنجبین صاف کرده را با 2 قاشق غذاخوری مخلوط کرده و آن را میل کنید. نوشیدن این مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین با خاکشیر , خواص ترنجبین خاکشیر

خاصیت ان مقوی معده بوده و هاضمه میباشد  و جهت گرفتگی آواز و نیکویی رنگ رخسار مفید میباشد و برای شکر کف نمایند. ضماد آن برای زخم ها، ورم ها و سرفه مزمن و جهت شش، جگر و زخم های رحم نیز نافع است.

خواص مخلوط خاکشیر و ترنجبین

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود.برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن لک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب نیز لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و میل کنید.

خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین و خاکشیر , خواص ترنجبین با خاکشیر , خواص ترنجبین خاکشیر

دانه های خاکشی باید در ظروف سربسته، دور از نور، حرارت و رطوبت نگهداری بشوند.  گاهی دانه های گیاهان خانواده خاکشیر که شبیه  با آن می باشند به اسهال می باشد که در حالت اول صمغ و موسیلاژهای خاکشی در آب متورم شده و باعث میشود که یبوست رفع شوند، در حالی که در جوشانده ترکیبات داخل خاکشی استخراج شده و خاصیت ضد اسهال را ایجاد می کند.بر روی ور‌م‌های سخت و سرطانی، پستان، چشم، نقرس و ورم گوش، ضماد قرار دهید.  افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود نمایند.

خاصیت ترنجبین با خاکشیر

اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به‌دلیل افزایش اخلاط فاسد در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده‌اید می توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتری پیدا کنید.

خواص ترنجبین و خاکشیر

  • هاشم مسگر

نشستن در سرکه سیب

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹ ب.ظ

نشستن در سرکه سیب

نشستن در سرکه سیب ,نشستن در سرکه سیب برای زگیل تناسلی,نشستن در سرکه سیب و جوش شیرین,نشستن در سرکه سیب برای دختر دار شدن,نشستن در سرکه سیب برای درمان عفونت

نشستن در سرکه سیب , نشستن در سرکه سیب برای زگیل تناسلی , نشستن در سرکه سیب و جوش شیرین , نشستن در سرکه سیب برای دختر دار شدن

توضیحاتی در مورد نشستن در سرکه سیب

جالب است بدانید که ابتلای مکرر به عفونت‌های تناسلی و ادراری ممکن است شما را نگران کند اما از نظر متخصصان، این عفونت‌ها مهمان ناخوانده بدن همه خانمها در جهان هستند. دکتر برجیس، متخصص زنان و نازایی معتقد است باکتری‌ها و قارچ‌های ریز و درشتی در بدن ما زندگی می‌کنند که همیشه برای فراهم شدن شرایط رشد آماده هستند و کافی است کمی در رعایت اصول بهداشتی سهل‌انگاری کنید یا نوسان هورمون‌های‌تان زمینه رشد آنها را فراهم کند تا کارتان به قرص‌درمانی و استفاده از پماد‌های واژینال بکشد. از نظر متخصصان تقریبا همه زن‌ها در طول عمرشان حداقل یک‌بار دچار عفونت می‌شوند. به جای آنکه با دیدن نشانه‌های آزاردهنده عفونت نگران سلامت‌تان شوید، بهتر است موضوع را به‌موقع با متخصص درمیان بگذارید و تنها پس از چند روز استفاده از داروها به انتظار دیدن نشانه‌های بهبود بنشینید.در این مطلب از سایت جسارت در مورد نشستن در سرکه سیب صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.سرکه سیب خواص متعددی دارد مثلا می توان به کپسول سرکه سیب و فواید سرکه سیب برای پوست و سرکه سیب برای شپش و سرکه سیب و عسل و سرکه سیب برای مو اشاره کرد

انواع عفونت ادراری

عفونت ادراری به دو شکل عفونت مثانه و کلیه خود را نشان می دهد. ادرار با درد از علائم آن و علت اصلی باکتری اشرشیا کولی است. زغال اخته درمان بدون داروی عفونت ادراری است.

عوامل مستعدکننده رشد قارچ

اسیدی بودن Ph واژن از دیگر عوامل مستعدکننده رشد قارچ در آن است. این قارچ معمولا در نیمه دوم سیکل قاعدگی یعنی قبل از عادت‌ماهانه رشد می‌کند، درست وقتی که Ph بدن خانم‌ها اسیدی می‌شود. در این شرایط استفاده از مواد قلیایی مثل جوش شیرین بسیار رقیق در ناحیه واژن می‌تواند جلوی عود بیماری را بگیرد. برای این منظور باید در یک بطری آب جوشیده ولرم به اندازه نوک قاشق چای‌خوری جوش شیرین بریزید.این محلول را می‌توانید با استفاده از دوش‌های واژینال (موجود در داروخانه) مصرف کنید. البته اغلب دوش‌های واژینال همراه با بتادین به فروش می‌رسند. بتادین نیز خود باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید می‌شود و فقط در شرایط خاصی باید از آن استفاده کرد. بنابراین بهتر است بتادین را مصرف نکنید و فقط محلول جوش شیرین را داخل دوش واژینال بریزید. اگر بیماری‌تان شدید است هر شب می‌توانید از این محلول استفاده کنید. در موارد خفیف‌تر و عودکننده نیز هفته‌‌ای یک بار مصرف کفایت می‌کند.

علائم مربوط به عفونت ادراری

– علائم مربوط به دستگاه ادراری تحتانی (عفونت مثانه) عبارتند از: درد در بالای استخوان شرمگاهی یا پایین کمر، دفع ادرار همراه با درد و یا تکرر ادرار یا اضطرار برای ادرار (یا هر دو) – علائم مربوط به دستگاه ادراری فوقانی (عفونت کلیه) عبارتند از: تب، حالت تهوع و استفراغ، درد پهلو، ادرار خونی (به ندرت) به همراه علائم مربوط به عفونت دستگاه ادراری تحتانی. این علائم در افراد مسن و یا بسیار کم سن و سال ممکن است مبهم و یا نامشخص باشند. – علائم ادرای در کودکان: در کودکان خردسال، ممکن است تنها علامت عفونت دستگاه ادراری (UTI) تب باشد. به دلیل فقدان علائم واضح‌تر، وقتی دختران کوچک‌تر از دو سال و یا پسران ختنه نشده کوچکتر از یک سال دچار تب می‌شوند، بسیاری از انجمن‌های پزشکی توصیه می‌کنند که کشت ادرار صورت بگیرد. ممکن است نوزادان خوب غذا نخورند، استفراغ کنند، بیشتر بخوابند، و یا نشانه‌های یرقان را از خود نشان دهند. در نونهالان، ممکن است بی‌اختیاری ادرار (از دست دادن کنترل مثانه) رخ دهد. در کودکان، عفونت‌های دستگاه ادراری با ریفلاکس مثانه به حالب (حرکت‌های غیرطبیعی ادرار از مثانه به حالب‌ها یا کلیه‌ها) و یبوست ارتباط دارد و هنگامی که عفونت دستگاه ادراری با تب همراه باشد، عفونت دستگاه ادراری فوقانی تلقی می‌گردد.

دوش سرکه سیب

سرکه یکی از قدیمی ترین تمیز کننده های بدن ارزان و مفید است. دوش سرکه سیب و یا سرکه انگور بسیار سودمند است. نصف فنجان از آن را به نیم لیتر آب اضافه کرده و بدن را شستشو دهید. این شستشو نباید هر روز تکرار شد زیرا بدن به طور نرمال و طبیعی مواد چربی و اسیدی دارد.

درمان دارویی عفونت ادراری

مهمترین مبنای درمان استفاده از آنتی بیوتیک‌ها است. گاهی اوقات در طول چند روز اول علاوه بر آنتی بیوتیک، فنازوپیریدین تجویز می‌شود تا به تسکین سوزش و رفع اضطرار ناشی از عفونت مثانه کمک کند. با این حال، با توجه به مشکلات ایمنی ناشی از استفاده از آن و به ویژه افزایش خطر ابتلا به متهموگلوبینمی (میزان متهموگلوبین بالاتر از سطح عادی در خون) استفاده مداوم از آن توصیه نمی‌شود. ممکن است استامینوفن (پاراستامول) نیز برای تب استفاده شود. در زنانی که عفونت دستگاه ادراری ساده به‌طور مکرر در آن‌ها رخ می‌دهد، تنها در صورتی که درمان اولیه با شکست مواجه گردد، ممکن است خود درمانی پس از بروز علائم و پیگیری پزشکی منجر به بهبود شود. نسخه آنتی بیوتیک را می‌توان از طریق تلفن به داروساز اعلام کرد. عفونت‌های غیرپیچیده را می‌توان تنها بر اساس علائم تشخیص داد و درمان کرد. آنتی بیوتیک‌های خوراکی نظیر تری‌متوپریم/سولفامتوکسازول (TMP / SMX)، سفالوسپورین‌ها، نیتروفورانتوئین و یا فلوروکینولون زمان بهبود را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کوتاه می‌کنند و به همان اندازه مؤثر هستند. معمولاً یک دوره درمان سه روزه با تری‌متوپریم، TMP/SMX یا یک فلوروکینولون کفایت می‌کند، حال آن که درمان با نیتروفورانتوئین به ۵ – ۷ روز زمان نیاز دارد. با شروع درمان، علائم باید در عرض ۳۶ ساعت بهبود پیدا کند. در حدود ۵۰٪ از افراد بدون درمان طی چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابند. انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا استفاده از فلوروکینولون به‌عنوان نخستین درمان را به دلیل نگرانی از ایجاد مقاومت در برابر این دسته از داروها توصیه نمی‌کند. با وجود هشدار مذکور، در اثر استفاده وسیع از تمام این داروها، مقاومت‌هایی در برابر آن‌ها به‌وجود آمده است. در برخی از کشورها تری متوپریم به تنهایی معادل TMP/SMX محسوب می‌شود. در عفونت‌های ساده دستگاه ادراری در کودکان، آن‌ها اغلب به یک دوره سه روزه آنتی بیوتیک پاسخ می‌دهند.

نشستن در آب سرکه

نشستن در آب سرکه مشکلی ندارد به شرط آنکه عفونت شما از نوع باکتریال باشد، اگر عفونت شما قارچی باشد، عفونت بدتر می شود. در کل نشستن در سرکه و جوش شیرین ممنوعیتی ندارد به شرط آنگه دقیق مشخص شود عفونت از چه نوعی است. در ضمن قرص های خوراکی برای درمان عفونت با تجویز پزشک می توانید مصرف کنید.

درمان خانگی عفونت ادراری

افراد می‌توانند با رعایت نکات زیر، برای درمان عفونت ادراری کمتر به دارو احتیاج پیدا کنند سعی کنید مصرف مایعات را زیاد کنید تا زودبه‌زود به دستشویی بروید تا عفونت های موجود در دستگاه ادراری‌تان خارج شود. حمام بروید و از دوش آب داغ استفاده کنید. اگر چه این روش از نظر پزشکان و محققان علوم پزشکی ثابت نشده است، اما بسیاری از افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری بعد از حمام آب داغ احساس کاهش خارش و سوزش و درد را اعلام می‌کنند. مصرف مرکبات و غذاهای حاوی ویتامین ث را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این نوع مواد به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت‌های دستگاه ادراری را از بین می‌برند. افراد مبتلا به عفونت اداری می‌توانند با نوشیدن آب قره قات و یا زغال اخته بسیاری از باکتری‌های عفونت ادراری را از بین ببرند.

نشستن در سرکه و بتادین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که سرکه و بتادین تحریک‌کننده‌ و آسیب‌رسان پوست هستند، گفت: نشستن در آب سرکه مشکلی ندارد به شرط آنکه عفونت از نوع باکتری باشدالبته به طور کلی سرکه عفونت قارچی واژن را از بین نمی‌برند و هیچ تمیز‌کننده‌ و ضدعفونی‌کننده‌ای بهتر از آب سالم یا آب جوشیده‌ی سرد شده به همراه مقداری نمک نیست. استفاده از سرکه برای عفونت واژن این پزشک با نادرست دانستن استفاده از سرکه یا بتادین برای شست‌وشو و ضدعفونی و حتی برطرف کردن عفونت‌ها گفت : این مواد، تحریک‌کننده و آسیب‌رسان به پوست هستند. هم‌چنین سرکه (اسید سیتریک)اسیدی است و شانس ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد. به گزارش ممتاز نیوز این پزشک زنان با رد کردن این باور که عفونت‌های قارچی واژینال در زنان در دوران بارداری شایع‌تر است، اظهار کرد:‌ هرچند در دوران بارداری PH واژن کاهش و متعاقب آن شانس ابتلا به عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد ولی خطر ابتلا به عفونت‌های دیگر برجا است. وی افزود: هر ترشح واژینالی نشانه عفونت نیست و هر منفذی از بدن ترشحات مخاطی دارد که واژن نیز این گونه است و تنها ترشحات بدبو، به همراه خارش و سوزش از نشانه‌ها و علائم عفونت هستند. میزان و شدت ترشحات نیز در زمان‌ و افراد مختلف متفاوت است. این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به انتقال اغلب عفونت‌ها از طریق مقاربت تصریح کرد: انتقال عفونت‌های قارچی آسانتر است و می‌توان با رعایت بهداشت مقاربت از ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری کرد.

عوارض عفونت ادراری

زمانیکه عفونت ادراری به موقع و بدرستی درمان شود، کم‌تر باعث ایجاد مشکل می‌شود. اما در صورت درمان نشدن، عفونت دستگاه ادراری باعث مشکلات جدی می‌شود. عوارض عفونت ادراری شامل: عفونت عودکننده، بخصوص در زنانی که سه بار و بیشتر دچار عفونت ادراری شده‌اند. آسیب دیدگی دائمی کلیه که بخصوص در کودکان شایع‌تر می‌باشد. افزایش خطر زاییدن کودک کم وزن و یا زایمان زودرس.

دلیل ابتلا به عفونت قارچی زنانه

دلیل ابتلا به عفونت قارچی زنانه چیست؟ باکتری ها و رعایت نکردن بهداشت در رتبه ی اول عاملان ابتلا قرار دارند. باکتری به نام باکتری لاکتوباسیلوس با نوعی قارچ در واژن باعث رشد قارچ ها می شوند و منجربه ابتلا به این بیماری. انواع دیگری از باکتری ها و قارچ ها از دلایل ابتلا به این مشکل هستند که با آزمایش نوع آنها مشخص می شود. دلیل بعدی استفاده زیاد و طولانی مدت از آنتی بیوتیک هاست.آنتی بیوتیک ها باکتری های محافظتی دستگاه تناسلی را از بین می برند. چاقی یکی از دلایل دیگر ابتلا به این مشکل است. استرس دلیل بسیاری از بیماری هاست که در مورد عفونت قارچی واژن با افزایش سطح آدرنالین که می تواند روی هورمون های جنسی اثر بگذارد و منجر به تغییرات دوره قاعدگی خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می دهد. دیابت و ضعف سیستم دفاعی بدن بیماری هایی که موجب ضعف سیستم ایمنی می شوند مصرف قرص های بارداری:این قرص باعث به وجود آمدن تغییراتی در محیط دستگاه تناسلی زنان می شوند؛ به طوری که سطح هورمون های استروژن افزایش می یابد و این تغییرات شرایط را برای رشد قارچ ها فراهم می کند. لباس زیر نامناسب :استفاده از لباس های زیر بسیار تنگ از جنس پلاستیک و غیرپنبه به دلیل افزایش دما، رطوبت و حساسیت محیط می شود و محیط مناسبی برای رشد قارچ فراهم می کند؛ لباس های نایلونی، شلوارهای تنگ جین، مایو و جوراب شلواری نیز این احتمالات را افزایش می دهد. حداقل روزی یکبار، لباس زیر خود را عوض کنید.

عوارض عفونت ادراری در بارداری

عفونت‌های دستگاه ادراری به علت افزایش خطر ابتلا به عفونت کلیه در دوران بارداری بیشتر نگران‌کننده است. در دوران بارداری، سطح بالای پروژسترون خطر کاهش توان عضلات حالب و مثانه را افزایش داده و منجر به افزایش احتمال برگشت ادرار به حالب و به سمت کلیه‌ها می‌شود. اگرچه در زنان باردار خطر ابتلا به باکتریوری بدون علامت افزایش نمی‌یابد، اما در صورتی که باکتریوری وجود داشته باشد خطر ابتلای آن‌ها به عفونت کلیه ۲۵-۴۰٪ است. بنابراین اگر آزمایش ادرار نشانه‌ای از وجود عفونت را نشان دهد -حتی اگر علائم دیگر وجود نداشته باشد- توصیه می‌شود درمان صورت گیرد. به‌طور معمول از سفالکسین یا نیتروفورانتوئین استفاده می‌شود، زیرا به‌طور کلی این داروها برای دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند. عفونت کلیه در دوران بارداری ممکن است ناشی از تولد زودرس یا پره اکلامپسی باشد. (حالت فشار خون بالا و اختلال در عملکرد کلیه در طی بارداری می‌تواند منجر به تشنج شود)

نشستن در سرکه سیب

سرکه سیب را می‌توان هم به صورت خوراکی و هم به صورت خارجی برای درمان عفونت قارچی استفاده کرد. این ماده دارای تعداد زیادی آنزیم است که قارچ‌ها را در بدن ما می‌کشند. سرکه سیب همچنین سطح pH را متعادل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری سرکه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و این محلول دو بار یا سه بار در روز و ترجیحا با معده‌ی خالی مصرف کنید.– ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با حدود دو لیتر آب گرم مخلوط کنید. هر روز با این محلول دوش واژینال بگیرید.

بیشتر بخوانید : کپسول سرکه سیب ♥ فواید سرکه سیب برای پوست ♥ سرکه سیب برای شپشسرکه سیب و عسلسرکه سیب برای مو

  • هاشم مسگر

درمان سرفه مزمن خشک

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۰ ب.ظ

موثرترین روش درمان سرفه مزمن خشک در منزل و با طب سنتی

موثرترین روش درمان سرفه مزمن خشک در منزل و با طب سنتی در سایت جسارت

 درمان سرفه مزمن خشک ،درمان سرفه های مزمن خشک،درمان سرفه مزمن و خشک،درمان گیاهی سرفه خشک مزمن،درمان سرفه های مزمن و خشک،درمان خانگی سرفه های خشک و مزمن

درمان سرفه مزمن خشک ، درمان سرفه های مزمن خشک ، درمان سرفه مزمن و خشک ، درمان گیاهی سرفه خشک مزمن

 

سرفه مزمن و خشک

سرفه خشک معمولا شب هنگام و موقع خواب بروز می‌کند. دلیل آن تحریک سلول های ریه است که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. در نتیجه هوای داخل ریه ها تحت فشار قرار می‌گیرد و بنابراین با شدت خارج می‌شود. این فرآیند باعث بروز سرفه خشک می‌شود.سرفه خشک می‌تواند سرفه های سرماخوردگی و یا سرفه های مزمن ناشی از سرما باشد. سرفه های بی‌دلیل شبانه هم معمولا جزو سرفه های خشک به حساب می‌آیند.سرفه خشک ممکن است مزمن و پشت سر هم باشد که برای فرد مبتلا، بسیار آزاردهنده است.سرفه‌ها به‌طورکلی به دو دسته‌ی خشک و خلط‌دار تقسیم می‌شوند. سرفه‌ی خلط‌دار سرفه‌ای است که می‌تواند به دفع خلط و مخاط از بدن کمک کند. این سرفه‌‌ها نیازی به سرکوب ندارند، زیرا به لطف آنها ریه و سینه‌تان از آلودگی‌ها تخلیه می‌شود. با این حال برخی درمان‌ها از جمله مصرف مواد خلط‌آور با رقیق کردن مخاط به دفع آسان‌تر آن کمک می‌کند.اما درباره‌ی سرفه‌ی خشک متفاوت است. این نوع سرفه، سرفه‌ای است که هرچه سریع‌تر باید از آن خلاص شوید. برای رهایی از این سرفه‌ها از مواد نرم‌کننده‌ (دمولسنت) استفاده کنید. این مواد غشای مخاطی ملتهب را نرم و مواد حساسیت‌زا را دفع می‌کنند و موجب بهبودی می‌شوند. به‌جای استفاده از محلول‌های شیمیایی برای درمان هر بیماری جزئی، بهتر است از درمان‌های خانگی کم‌ضرر استفاده کنید. این درمان‌ها علاوه بر اینکه مضر نیستند نسبت به اغلب شربت‌ها طعم بهتری دارند. در این مطلب از سایت جسارت به درمان سرفه مزمن خشک می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

سرفه خشک چه علائمی دارد؟

سرفه خشک، یک سرفه بدون خلط و مخاط است. معمولا این سرفه ها شبانه و هنگام خواب شدیدتر می‌شوند. تنگی نفس هنگام سرفه یکی دیگر از علائم سرفه خشک است.این نوع سرفه باعث بروز صدا و خس خس یا احساس سنگینی در سینه نمی‌شود چرا که بدون مخاط است. بنابراین علائم سرفه خشک با سایر سرفه ها متفاوت است. سرفه خشک هنگامی رخ می دهد که سلول ها در امتداد عبور هوا تحریک شده و موجب بروز این مشکل می شود. نتیجه آن است که هوا در ریه ها تحت فشار زیاد بوده و مجبور است با فشار خارج شود. برخی از افراد که از مشکل سرفه خشک رنج می برند، به علت وجود زخمی تحریک کننده در گلو باعث سرفه می شود، اما هیچ مخاطی به همراه ندارد. سرفه خشک حساسیتی واکنشی است که بدن در طی آن به منظور خلاص شدن از دلایل تحریک کننده، انجام می دهد.

 

درمان سرفه مزمن خشک با دمنوش

دمنوش عسل، دارچین و لیمو برای درمان انواع سرفه مفید است. برای تهیه آن به موارد زیر نیاز دارید: نصف لیمو ، دو قاشق سوپ خوری عسل ، نصف فنجان آب گرم ، مقدار کمی پودر دارچین . ابتدا آب نصف لیمو را در فنجان بچکانید. آب گرم را به آب لیموی داخل فنجان اضافه کنید. سپس عسل و دارچین را به آن اضافه کنید. محتویات فنجان را به آرامی هم بزنید تا حل شوند.روزی یک بار از این ترکیب بخورید تا سرفه خشک شما تسکین پیدا کند.

درمان سرفه مزمن و خشک

دارای خاصیت شفابخشی در درمان سرفه هستند. مواد مرطوب کننده موجود در نعناع ، گلو را آرام کرده و به عنوان یک ضد انعقاد عمل می کند و همچنین به شکستن موکوس کمک می کند.شما می توانید با نوشیدن چای نعناع یا استفاده از بخور نعناع، از شدت سرفه خشک خود بکاهید. برای تهیه یک بخور نعناع، برای هر ۱۵۰ میلی لیتر آب گرم ۳ یا ۴ قطره روغن نعناع اضافه کنید.حوله را بر روی سر خود بکشید و نفس های عمیق بکشید. یک بار در روز این بخور را انجام دهید.

درمان سرفه مزمن خشک با آناناس

آناناس یکی از میوه هایی است که علاوه بر خواص بسیاری که دارد می‌تواند سرفه های خشک را نیز از بین ببرد. آنزیم بروملین که در ریشه و میوه آناناس وجود دارد تا ۵ برابر موثرتر از شربت سرفه عمل می‌کند.بروملین یک ماده غذایی خلط آور و ضد التهابی است که علاوه بر درمان سرفه، برای درمان بیماری های ریوی، آلرژی تنفسی و سرماخوردگی ها می‌تواند مفید باشد.آب آناناس نیز سرشار از ویتامین ث است. نوشیدن نصف لیوان از آن در روز می‌تواند نیمی از نیاز به بدن به ویتامین ث را برطرف کند.برای تهیه آب آناناس می‌توانید پس از تهیه میوه آن، با استفاده از آبمیوه گیری اقدام به تهیه آب آناناس کنید. یا از کمپوت و آبمیوه های طبیعی بسته بندی شده موجود در فروشگاه ها استفاده کنید.همچنین می‌توانید آب آناناس را با عسل، سیر و آبلیمو مخلوط کرده و نوش جان کنید.

درمان سرفه مزمن

سیر نیز دارای خواص بسیاری است. پایین آوردن فشار خون، کاهش وزن، باعث لطافت پوست، درمان سرطان، بهبود زخم معده، تقویت سیستم ایمنی بدن و … برخی از خواص سیر است. این ماده همچنین برای درمان سرفه خشک حساسیتی بسیار سودمند است.سیر دارای خاصیت های ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند در رفع سرفه در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد.همچنین خوردن سیر برای درمان بیماری های تنفسی و ریوی مانند آسم و عفونت ریه بسیار مفید است.

درمان سرفه خشک با چهار تخمه

چهار تخمه برای درمان سرفه خشک، درد قفسه سینه، سرماخوردگی و همچنین رفع گرفتگی صدا بسیار مفید است.اجزای تشکیل دهنده ترکیب چهار تخمه شامل به دانه، قدومه، بارهنگ و ریحان است. در بعضی موارد نیز ممکن است این ترکیب تغییر کند.طریقه تهیه این داروی گیاهی نیز مشابه دمنوش آویشن است. اما میزان مواد مصرفی آن به سن شخص بستگی دارد. در صورتی که بیمار خردسال است، یک قاشق غذاخوری از ترکیب چهار تخمه کافی است. برای بزرگسالان نیز دو قاشق غذاخوری مناسب است.ترکیب چهار تخمه را درون لیوان آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس محتویات درون لیوان را با قاشق میل کنید تا سرفه تان بهبود یابد.

درمان سرفه مزمن خشک با زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهانی است که فواید بسیاری دارد. از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به درمان سرفه خشک و درمان سرماخوردگی اشاره کرد.از جمله خواص مفید زنجبیل می توان به خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی، آنتی اکسیدان، پایین آورنده کلسترول خون، ضد سرطانی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و … آن اشاره کرد. برای استفاده از زنجبیل می‌توان از دستور زیر استفاده کرد: برای تهیه شربت به یک فنجان عسل، ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری یا یک و نیم عدد لیمو، یک تکه سه سانتی متری زنجبیل، یک چهارم فنجان آب و در صورت تمایل چند حبه سیر نیاز دارید.عسل و لیمو را ترکیب کنید و بگذارید با شعله آرام به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس تکه زنجبیل را داخل آن بیندازید. در مرحله بعد آب را به آن اضافه کنید. باز هم این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه با شعله کم حرارت دهید.مواد را در یک ظرف شیشه ای دردار بریزید و آن را در یخچال بگذارید. سپس دو تا سه بار در روز یک قاشق از آن میل کنید.

بخور برای درمان سرفه مزمن خشک

بخور اکالیپتوس علاوه بر درمان سرفه خشک و سرماخوردگی، می‌تواند هوای خانه را ضد عفونی کند.اسانس یا برگ اکالیپتوس خاصیت ضد میکروبی دارد و می‌تواند برای رفع التهاب گلو و سینه استفاده شود. همچنین بخور آن برای درمان سینوزیت و پاک‌سازی سینوس ها مفید است. از بخور اکالیپتوس می‌توان برای ضد عفونی کردن هوای اتاق کودکان و نوزادان نیز استفاده کرد.بخور نعناع نیز برای درمان سرفه شدید، پاک‌سازی دستگاه تنفسی، رفع سرماخوردگی، شادابی پوست و احساس آرامش مفید است.برای درست کردن بخور می‌توان از دستگاه بخور استفاده کرد. اما یک روش دم دستی و ساده تر نیز وجود دارد.یک قابلمه یا ظرف بزرگی را پر از آب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. می‌توانید از کتری نیز استفاده کنید و پس از جوش آمدن آب، آن را درون کاسه ای بریزید.سپس چند قطره اسانس اکالیپتوس یا چند برگ خشک آن را به همراه عرق نعناع یا کمی نعناع خشک درون آب بریزید و در ظرف را بگذارید.بعد ۲ دقیقه در ظرف را بردارید. ابتدا مطمئن شوید که بخار آب خیلی داغ نباشد تا به پوست صورت آسیب برساند.صورتتان را جلوی بخار بگیرید و حوله ای را روی سرتان بیندازید. سعی کنید از طریق بینی بخار این محلول را تنفس کنید. بهتر است نفس عمیق بکشید، کمی نفستان را نگه دارید و در آخر هوا را از بینی خارج کنید. بعد از آن که بخار مایع تمام شد، محلول را همراه با گیاهان داخل آن دور بریزید.

درمان سرفه مزمن خشک

مطالب مرتبط :

بهترین روش درمان سرفه مزمن خلط دار با طب سنتی

علت و درمان سرفه‌ مزمن خلط دار و خشک در کودکان چیست

موثرترین روش برای درمان خانگی سرفه خشک در بارداری بدون نیاز به دارو

روش های درمان سرفه خشک در نوزادان زیر 1 سال

روش هایی موثر برای درمان سرفه خشک در شب و هنگام خواب

  • هاشم مسگر

سرماخوردگی در دوران شیردهی

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ق.ظ

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی و معرفی داروهای بی خطر

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی و معرفی داروهای بی خطر در سایت جسارت

سرماخوردگی در دوران شیردهی ،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ، سرماخوردگی مادر در دوران شیردهی ، داروهای سرماخوردگی در دوران شیردهی،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ضرر دارد،دارو سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی در دوران شیردهی ،قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی ، سرماخوردگی مادر در دوران شیردهی ، درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی مادر شیرده

دوران شیردهی یک دوره خاص در زندگی هر مادر است. دورانی که تغذیه مادر و وضعیت روحی او همگی بر روی شیری که به نوزاد می‌دهد، اثرگذار است. ممکن است طی این دوره شیرین و حساس مادران شیرده به بیماری سرماخوردگی مبتلا شوند. از آنجایی که بسیاری از داروها از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شوند، قبل از مصرف هر گونه دارو، بهتر است در این مورد با دکتر مشورت کنید و با آگاهی کامل نسبت به مصرف دارو‌ها اقدام کنید. با این کار از بروز عوارض ناخواسته در نوزاد پیشگیری خواهید کرد. وقتی شما به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده باشید، حتی اگر تب داشته باشید، باز هم می‌توانید به کودک خود شیر بدهید. در واقع، احتمالاً از یک روز قبل از شروع علائم شما‌، کودک نیز در معرض آن بیماری قرار گرفته است و از آنجا که سیستم ایمنی بدن شما در حال ساختن آنتی‌بادی‌های مبارزه با بیماری است، شما آن آنتی‌بادی‌ها را از طریق شیردهی به کودکتان انتقال می‌دهید که به محافظت از او نیز کمک خواهد کرد. اما در هر صورت برای درمان لازم است که به پزشک مراجعه کنید.در این مطلب از سایت جسارت به درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

درمان سرماخوردگی در دوران شیردهی

اگرچه مصرف برخی از دارو‌ها در دوران شیردهی بی‌خطر است، اما بیشتر دارو‌ها تا حدی به شیر مادر راه پیدا می‌کنند و حتی ممکن است در تولید شیر تاثیرگذار باشند. مقدار دارویی که وارد شیر مادر می‌شود و چگونگی تاثیر آن در کودک به عواملی مثل نوع دارو، مقدار و طریقۀ مصرف آن مرتبط است. اسهال، استفراغ، بی‌اشتهایی، خواب‌آلودگی یا تحریک‌پذیری غیرمعمول در نوزادان، برخی از عوارض جانبی قرارگیری در معرض داروهاست. همچنین برخی دارو‌ها می‌تواند تولید شیر را کاهش دهد یا منجر به افزایش وزن نامتناسب در کودک شود؛ بنابراین قبل از مصرف هر نوع دارو لازم است با پزشک مشورت کنید.اصولا مصرف استامینوفن‌های معمولی و ایبوپروفن‌ها برای سرماخوردگی در دوران شیردهی ایراد ندارند. فراموش نکنید به هیچ عنوان از فرآورده‌های حاوی کدئین استفاده نکنید. همچنین درصورت مصرف قرص ایبوپروفن از بابت نداشتن کدئین اطمینان حاصل کنید. (در برخی از ایبوپروفن‌ها به دلیل قوی‌تر کردن آن از کدئین استفاده می‌شود.)

خطرات مصرف کدئین برای درمان سرماخوردگی در شیردهی

طبق مطالعات اثر کدئین مصرف شده توسط مادر شیرده بر روی فرزندش ثابت شده است. این کودکان به تپش قلب ضعیف، بی اشتهایی، کمبود انرژی، خستگی و دچار مشکل در تنفس می‌شوند. فراموش نکنید بسیاری از دارو‌هایی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، حاوی مخدر هستند. به همین دلیل بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید و خود‌درمانی نکنید. بسیاری از قرص‌های معروف سرماخوردگی، ترکیبی هستند. یعنی در ترکیبات آن‌ها چندین ماده دارویی به کار رفته است که ممکن است یکی از آن‌ها برایتان مضر باشد.به جز کدئین، از مصرف هر دارویی که در آن آسپرین وجود داشته باشد، خودداری کنید. آسپرین وارد شیر و سپس بدن نوزادتان می‌شود. ورود آسپرین به بدن نوزاد باعث ایجاد سندروم ری می‌شود (این سندروم سوخت و ساز بدن را نامنظم می‌کند). مصرف نکردن آسپرین بخصوص در ماه‌های اولیه تولد نوزاد اهمیت ویژه‌ای دارد.

داروی سرماخوردگی در دوران شیردهی

داروهایی برای سرماخوردگی وجود دارد که مصرف آنها در دوران شیردهی بی‌خطر است. اما مراقب باشید، زیرا داروهای سرماخوردگی اغلب ترکیبی از چند داروی مختلف است که در یک مایع یا قرص گنجانده شده است. برای محدود کردن ورود داروها به بدن کودک، از داروهای چندمنظوره که با بیش از یک نشانۀ سرماخوردگی مبارزه می‌کند یا بیش از یک مادۀ مؤثره دارد، پرهیز کنید و به‌طورکلی از مصرف داروهای مختلف بدون اجازۀ پزشکتان خودداری کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی هنگام شیردهی شامل موارد زیر است :داروهای ضداحتقان : بیشتر داروهای ضداحتقان برای مصرف در حین شیردهی بی‌خطر است و فقط مقدار بسیار کمی از این داروها وارد شیر مادر می‌شود. در یک پژوهش، محققان دریافتند که این داروها ممکن است تولید شیر را کاهش دهد، اما این نظریه هنوز اثبات نشده است و وقتی شما چند ماه به کودک شیر داده‌اید و میزان تولید شیر در بدن شما تثبیت شده، بعید است که این داروها بتواند آن را تغییر دهد. همچنین لازم است این داروها را پس از تجویز و تأیید پزشک مصرف کنید. آنتی‌هیستامین‌ها: اگر آنتی‌هیستامینی که برای شما تجویز شده است برای درمان آلرژی نیز به کار می‌رود، معمولاً مشکلی وجود ندارد، زیرا این نوع آنتی‌هیستامین‌ها به‌طورکلی بی‌خطر است. اما به خاطر داشته باشید که آنتی‌هیستامین‌های نسل اول مانند دیفن‌‌هیدرامین و کلرفنیرامین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی نوزاد شود، درحالی‌که آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم مانند لوراتادین و فکسوفنادین کمتر می‌تواند خواب‌آور باشد. پس در هر حال لازم است برای مصرف آنتی‌هیستامین در دوران شیردهی با پزشک کودک خود نیز مشورت کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی در دوران شیردهی

سرماخوردگی دوره‌ای دارد که باید بگذرد و چه بهتر که خوش بگذرد پس خودتان را به صرف سوپ مرغ دعوت کنید. هضم مواد موجود در سوپ مرغ برای بدن آسان است و بخاطر لعاب گرمش گلوی شخص سرماخورده را تسکین می‌دهد.نوشیدنی عسل و لیمو هم در این زمینه شهرت خوبی دارد. عسل را در آب ولرم (نه آب جوش) حل کنید تا خواصش حفظ شود و بعد به آن آبلیمو اضافه کنید.شستن دهان، بینی و گلو با آب نمک یک روش قدیمی، موثر و بی‌ضرر است. خیلی‌ها برای این کار از سرم‌های موجود در داروخانه‌ها کمک میگیرند (برای شستن بینی). به اینصورت که مقدار کمی از سرم را کف دست ریخته و با دم مقدار کمی از آن‌را به داخل دماغ می‌کشند و سپس با بازدم دماغ را شستوشو می‌دهند. شما برای این کار می‌توانید از اسپری‌های مخصوص دماغ موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید (دکوسالین). برای شستوشوی گلو (قرقره کردن)، آب نمک باید شوری ملایمی داشته باشد؛ و اگر ولرم هم باشد چه بهتر.نوشیدن مایعات گرم مانند شیر نه تنها تا حد زیادی باعث تسکین شما می‌شود بلکه اگر در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک (که اصولا آب بدن را کم می‌کنند) یا دارو‌های دیگر شیر شما کم شده، میزان تولید شیر را بیشتر می‌کند. مصرف مایعات در دوره بیماری شما باعث می‌شود بدن‌تان قوی‌تر شده و حتی زودتر بهبود یابید.

توصیه هایی برای مادران شیرده

برای شیر دادن به کودکتان، قبل از شیر دادن حتما دست‌های خود را بشویید. این کار از ابتلای کودکتان به سرماخوردگی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. استفاده از ماسک هم می‌تواند موثر باشد. بطور کل راه انتقال سرماخوردگی آب دهان، بینی و اشک چشم است. شما باید از تماس یا تنفس این‌ها توسط نوزادتان جلوگیری کنید. اما شیردهی را تا جایی که امکان دارد قطع نکنید. اجازه دهید او از آنتی‌بادی‌هایی که بدن شما برای مقابله با سرماخوردگی آزاد کرده است و در شیر شما هم موجود است بهره‌مند گردد.می‌توانید در دورۀ مصرف دارو، شیر خود را پمپ کنید و دور بریزید. دوشیدن و پمپ کردن شیر مادر باعث می‌شود سطح تولید شیر در بدن شما همچنان حفظ شود. در این فاصله نیز می‌توانید به کودکتان شیر خشک بدهید، اما در هر صورت ابتدا نظر پزشک خود را در این مورد بپرسید و خودسرانه یا با نظر اطرافیانتان اقدام به قطع شیردهی نکنید.

درمان سرماخوردگی در شیردهی

بهتر است در هنگام سرما خوردگی مادران شیرده داروهای گیاهی و درمان‌های طبیعی را جایگزین داروهای شیمیایی کنند و با نوشیدن آب به مقدار زیاد، خوردن سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل که مجاری تنفسی را باز می‌کند می‌توانند در کاهش بیماری و جلوگیری از انتقال آن به نوزاد بسیار موثر باشد. ترکیب عسل، لیمو ترش و آب جوش حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است. مصرف سبزی و میوه تازه به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادران می‌شود. همچنین بخور دادن با اسطوخودوس و غرغره کردن با آب نمک برای باز شدن مجاری تنفسی بسیار کمک کننده است. 

سرماخوردگی در دوران شیردهی

مطالب مرتبط :

درمان خانگی سرماخوردگی و سرگیجه با استفاده از مواد غذایی

درمان خانگی سرماخوردگی و تب در بارداری و حاملگی

تاثیر و عوارض خوردن و مصرف قرص سرماخوردگی کوریزان

روش های درمان خانگی سرماخوردگی کودکان با استراحت و داروهای گیاهی

فواید و خواص چای سبز برای سرماخوردگی چیست

  • هاشم مسگر