فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

فروشگاه اینترنتی عبداله غربت

کلمات کلیدی

علت سرطان تخمدان و رحم

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳ ق.ظ

علت سرطان تخمدان و رحم

سرطان تخمدان ،سرطان تخمدان علائم،سرطان تخمدان در جوانان،سرطان تخمدان پیشرفته،سرطان تخمدان بدخیم،سرطان تخمدان چیست،سرطان تخمدان+درمان،سرطان تخمدان در زنان،سرطان تخمدان متاستاز،سرطان تخمدان تشخیص،سرطان تخمدان و علائم،سرطان تخمدان و علائم آن،سرطان تخمدان چه علائمی دارد؟،علائم سرطان تخمدان پیشرفته

سرطان تخمدان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان تخمدان در جوانان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سرطان تخمدان (به انگلیسی: Ovarian cancer) نوعی از سرطان است که از تخمدان شروع می‌شود. این بیماری منجر به ایجاد سلول‌های غیرعادی می‌شود که توانایی حمله یا گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند. ممکن است در آغاز این فرایند علائم مبهم یا غیرآشکار باشند، اما با پیشرفت سرطان احتمال بروز علائم بیشتر شود. علائم می‌توانند شامل نفخ، درد لگن، تورم شکم، و دیگر علائم باشند. نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل این موارد هستند: دیوارهٔ شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها، و کبد. سرطان لب

سرطان تخمدان چیست

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان آغاز می‌شود. زنان دو عدد تخمدان دارند که در دو طرف رحم‌شان قرار دارد. هر یک از تخمدان‌ها به‌ اندازه‌ی یک بادام است. وظیفه‌ی تخمدان‌ها تولید تخمک و هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. معمولا سرطان تخمدان تا زمانی‌ که به لگن خاصره و شکم گسترش نیابد، شناسایی نمی‌شود. درمان سرطان تخمدان در این مرحله دشوارتر است و اغلب، سرطان تخمدان در این مرحله باعث مرگ می‌شود. احتمال درمان موفقیت‌آمیز سرطان تخمدان در مراحل اولیه که سرطان محدود به تخمدان است، بیشتر است. معمولا از جراحی و شیمی‌درمانی برای درمان سرطان تخمدان استفاده می‌شود. با ما باشید تا بیشتر با جزئیات این بیماری آشنا شوید.

علت سرطان تخمدان

خطر ابتلاء به سرطان تخمدان در کسانی که بیشتر تخمک‌گذاری می‌کنند بیشتر است؛ بنابراین کسانی که هیچ وقت فرزندی نداشته‌اند در معرض خطر بالاتری هستند. همچنین کسانی که تخمک گذاریشان در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود یا در سن بالاتری یائسه می‌شوند نیز در معرض چنین خطری هستند. دیگر عوامل خطر شامل این موارد هستند: هورمون درمانی پس از یائسگی، داروهای باروری، و مرض چاقی. عواملی که خطر ابتلاء را پایین می‌آورند شامل این موارد هستند: کنترل هورمونی، بستن لوله‌های رحمی، و شیردهی. حدود ۱۰٪ موارد بیماری در پی ریسک وراثتی به وجود می‌آیند، و در کسانی رخ می‌دهد که جهش ژنتیکی دارند. BRCA1 همچنین کسانی که BRCA2 حدود ۵۰٪ احتمال دچار شدن به سرطان تخمدان را دارند جزء این جمعیت هستند. رایج‌ترین نوع سرطان تخمدان که بیش از ۹۵٪ موارد را شامل می‌شود، کارسینومای تخمدان است. حدود پنج نوع اصلی از کارسینومای تخمدان وجود دارد که از میان آن ها-نوعی که درجهٔ جدیت بالایی دارد، شایع‌ترین نوع بیماری است. باورها بر این است که این تومورها از سلول‌هایی آغاز می‌شوند که تخمدان‌ها را می‌پوشانند، اما برخی گونه‌ها ممکن است که از لوله رحم شروع شوند. انواعی که شیوع کمتری دارند شامل تومور ژرم سل و استرومال بند ناف هستند. تشخیص بیماری معمولاً از طریق آزمایش بافت‌برداری تأیید می‌شود که این بافت طی عمل جراحی برداشته می‌شود.

علل سرطان تخمدان

دقیقا مشخص نیست که چه‌ چیز عامل ابتلا به سرطان تخمدان است. به‌طور کلی سرطان زمانی آغاز می‌شود که جهش ژنتیک موجب تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های سرطانی غیرطبیعی شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند به‌سرعت تکثیر شوند و توده‌هایی (تومورها) را تشکیل دهند؛ سپس به بافت‌های اطراف هجوم می‌برند و درنهایت از یک تومور اولیه به هرجایی در بدن گسترش می‌یابند (متاستاز).

پیشگیری و درمان سرطان تخمدان

غربال گری برای زنانی که ریسک متوسطی دارند پیشنهاد نمی‌شود، چرا که شواهد کاهش مرگ و میر را ثابت نکرده‌اند و میزان بالای تست‌های کاذب موجب عمل غیرضروری می‌شود که ریسک‌های مخصوص به خود را دارد. ممکن است کسانی که در معرض ریسک بالایی هستند، تخمدان خود را برای پیشگیری بردارند. اگر سرطان تخمدان در مراحل اولیه باشد و مورد معالجه قرار گیرد، ممکن است درمان شود. درمان معمولاً شامل ترکیبی از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی است. نتیجهٔ درمان به این عوامل بستگی دارد: میزان گسترش بیماری و زیرگونهٔ سرطانی که فرد به آن مبتلا است. به‌طور کلی، میزان بقای پنج ساله در ایالات متحده حدود ۴۵٪ است.[۱۰] نتایج در کشورهای در حال توسعه بدتر هستند.

انواع سرطان تخمدان

تومورهای اپیتلیال (سلول‌های پوششی): این سرطان از لایه‌ی نازکِ بافتی که سطح خارجی تخمدان را می‌پوشاند، آغاز می‌شود. تقریبا ۹۰٪ سرطان‌های تخمدان به‌خاطر تومورهای اپیتلیال رخ می‌دهند. تومورهای استرومال: این سرطان در بافتی از تخمدان آغاز می‌شود که سلول‌های تولیدکننده‌ی هورمون‌ها در آنجا قرار دارند. این تومورها را می‌توان نسبتا زودتر تشخیص داد. تقریبا ۷٪ تومورهای تخمدان، استرومال هستند. تومورهای سلول جنسی: این سرطان در سلول‌های تولیدکننده‌ی تخمک آغاز می‌شود. این نوع از سرطان تخمدان نادر است و معمولا در زنان جوان‌تر اتفاق می‌افتد.

آمار شیوع سرطان تخمدان

در سال ۲۰۱۲، شمار ۲۳۹۰۰۰ زن در سطح جهان به سرطان تخمدان مبتلا شدند که ۱۵۲۰۰۰ مورد تلفات به همراه داشت. طبق این آمار، این بیماری به عنوان هفتمین-نوع رایج سرطان و-هشتمین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان شناخته شد. این بیماری نسبت به آفریقا و آسیا، در آمریکای شمالی و اروپا رایج تر است.

تشخیص سرطان تخمدان

دکتر لایه‌ی خارجی اندام تناسلی زن را به‌دقت بررسی می‌کند. سپس درحالی‌ که دستکش بر دست دارد، ۲ انگشت خود را در داخل واژن قرار می‌دهد و هم‌زمان با دست دیگرش شکم‌ را فشار می‌دهد تا بتواند رحم و تخمدان را احساس کند. اسپکولوم وسیله‌ای است که از آن برای کنار زدن بافت‌ها و فراهم آوردن دید بهتر ناحیه‌ای که باید معاینه شود، کمک می‌گیرند. پزشک به کمک این وسیله می‌تواند واژن را برای وجود موارد غیرطبیعی، معاینه کند. ممکن است پزشک‌ برای تشخیص بیماری موارد زیر را نیز برای شما تجویز کند: آزمون‌های تصویربرداری مانند آزمون فراصوت و سی‌تی‌اسکن شکم و لگن خاصره‌. این آزمون‌ها به تعیین اندازه، شکل و ساختار تخمدان‌ کمک می‌کنند. آزمایش خون که به کمک آن می‌توان پروتئینی به‌ نام CA ۱۲۵ را پیدا کرد که در سطح سلول‌های سرطانی تخمدان وجود دارد. جراحی که در آن مایعات شکمی یا بخشی از بافت برای نمونه‌برداری و تأیید سرطان تخمدان برداشته می‌شود. جراحی روباتیک و جراحی با حداقل تهاجم نیز می‌توانند از گزینه‌های مناسب باشند. اگر سرطان کشف شود، ممکن است جراح بلافاصله شروع به جراحی کند تا حداکثر مقدار ممکن از سرطان را بردارد.

علائم اولیه سرطان تخمدان

علائم اولیه سرطان تخمدان ممکن است غیرقابل مشاهده یا ضعیف باشند. در بیشتر موارد، علائم چند ماه قبل از تشخیص وجود دارد. علائم را می‌توان با علت سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفت. مراحل اولیه سرطان تخمدان بدون درد هستند. علائم می‌توانند بر اساس نوع زیر متفاوت باشند. تومورهای پرفیوای بدخیم (LMP)، که به عنوان تومورهای مرزی نیز شناخته می‌شوند، باعث افزایش CA125 نمی‌شوند و با سونوگرافی قابل تشخیص نیستند. علائم معمول یک تومور LMP می‌تواند شامل شکاف شکمی یا درد لگن باشد. به خصوص توده‌های بزرگ تمایل به خوش‌خیم یا مرزی دارند. نشانه‌های سرطان تخمدان عبارتند از درد یا ناراحتی در ناحیه شکمی، شکمی یا لگن، درد کمر، قاعدگی نامنظم یا خون‌ریزی پس از یائسگی، درد یا خون‌ریزی پس از یا در طی رابطه جنسی، از دست دادن اشتها، خستگی، اسهال، سوء هاضمه، سوزش سر دل، تهوع و احتمالاً علائم ادراری (از جمله ادرار مکرر و ادرار فوری).

علائم ثانویه سرطان تخمدان

توده رو به رشد ممکن است باعث ایجاد درد در هنگام پیچش تخمدانی شود. علائم ممکن است به علت فشار دادن توده به اندامهای دیگر شکم یا متاستاز باشد. متاستاز ممکن است یک گره خواهر مریم جوزف را ایجاد کند. به ندرت، تراتوم می‌تواند سبب ایجاد سندرم تراتوم یا گلیوماتوز صفاقی شود. بعضی از افراد بعد از یائسگی، منومورهراژی و خونریزی غیرطبیعی رحم در اغلب موارد تجربه می‌کنند. سایر علائم رایج عبارتند از: هیرسوتیسم، درد شکمی، ویرولیز شدن و تودهٔ آدنکس.

مراحل یا درجات سرطان تخمدان

مرحله‌ی اول: سرطان در یک یا هر دو تخمدان مشاهده شود؛

مرحله‌ی دوم: سرطان به سایر نقاط لگن خاصره گسترش یابد؛

مرحله‌ی سوم: سرطان به شکم گسترش یابد؛

مرحله‌ی چهارم: گسترش سرطان به خارج از شکم.

عوامل تأثیرگذار روی سرطان تخمدان

بتازگی مطالعات محققان مرکز سرطان تگزاس نشان داد که داروهای مسدودکننده بتا که برای کاهش فشار خون تجویز می‌شوند، خواص ضد سرطانی دارند. هورمون‌های استرس نقش مهمی در توسعه سرطان دارند. تحقیقات نشان می‌دهد داروهای مسدودکننده بتا که معمولاً برای کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند، با تأثیر بر هورمون‌های استرس، خواص ضد سرطانی دارند. تأثیر این داروها در سرطان تخمدان و طول عمر بیماران به اثبات رسیده‌است. تحقیق بر روی هزار و ۴۲۵ زن مبتلا به سرطان تخمدان که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ درمان شده‌اند، نشان می‌دهد که استفاده از یک داروی مسدودکننده بتا به نام پروپرانولول سبب طول عمر این افراد می‌شود.سن: سرطان تخمدان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. ولی بیشتر در ۵۰ تا ۶۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. جهش‌های ژنتیکی وراثتی: درصد اندکی از سرطان‌های تخمدان در اثر جهش‌های ژنتیکی وراثتی اتفاق می‌افتند. ژن‌هایی که احتمال سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند، ژن سرطان پستان ۱ (BRCA۱) و ژن سرطان پستان ۲ (BRCA۲) نام دارند. پژوهشگران این ژن‌ها را در خانواده‌هایی یافته‌اند که چندین مورد از سرطان پستان در آنها مشاهده شده است. احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی‌ که این ژن‌های جهش‌یافته را دارند، نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. جهش‌های ژنتیکی که موجب بروز سندروم لینچ می‌شوند (که با سرطان روده بزرگ مرتبط است) نیز احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند. درمان با جایگزینی هورمون استروژن: این روش درمان، درصورتی که برای مدت طولانی یا با دوز بالا استفاده شود، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. سنین شروع و اتمام چرخه‌ی قاعدگی: شروع چرخه‌های قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی یا شروع یائسگی‌ بعد از ۵۲ سالگی یا بروز هردوی این موارد با هم، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. نداشتن سابقه‌ی بارداری؛ درمان‌های ناباروری؛ استعمال دخانیات؛ استفاده از وسایل داخل‌ رحمی؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک: که شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز در زنان است.

درمان سرطان تخمدان با جراحی

جراحی موفقیت آمیزترین معالجه برای سرطان تخمدان می باشد. در خلال جراحی تمام یا قسمت زیادی از تومور برداشته می شود (Debulking). سلول های نمونه تومور برای آسیب شناس فرستاده می شوند که او تشخیص دقیق و درجه تومور را معلوم می کند. برای تومورهایی که در درجه و مرحله اولیه هستند و کاملاً برداشته شده اند، عمل جراحی، سرطان را معالجه می کند. در این حالت ممکن است معالجه دیگری لازم نباشد. به هر حال بیشتر افراد بعد از عمل جراحی نیاز به مقداری معالجه دارند.

درمان سرطان تخمدان با شیمی درمانی

پس از جراحی معمولا روند درمان با شیمی‌درمانی ادامه می‌یابد تا هرگونه سلول سرطانی باقی‌مانده ازبین برود. داروهای شیمی‌درمانی معمولا به رگ‌ها یا به‌طور مستقیم به حفره‌ی شکمی یا هر دوی اینها تزریق می‌شوند. ممکن است در برخی از زنان که سرطان تخمدان‌شان در مرحله‌ی پیشرفته قرار دارد، روند درمان ابتدا با شیمی‌درمانی آغاز شود.

درمان سرطان تخمدان با پرتو درمانی

در پرتودرمانی (رادیوتراپی) از پرتوهایی با انرژی زیاد برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. دستگاه بزرگی، پرتو را روی نقاط موردنظر هدف‌گیری می‌کند. پرتو درمانی در ناحیه شکم و لگن گاهی باعث به‌وجود آمدن حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا مدفوع خونی می‌شود.

سوالاتی در مورد سرطان تخمدان که از پزشک باید بپرسید

به نظر شما دلیل بروز این علائم چیست؟

چه آزمایشاتی باید انجام بدهم؟

چه درمان‌هایی وجود دارد و عوارض جانبی‌ آن چیست؟

پیش‌بینی شما نسبت به این بیماری چیست؟

اگر بخواهم باز هم بچه‌دار بشوم، کدام گزینه‌های درمانی‌ برایم وجود دارد؟

من بیماری‌های دیگری نیز دارم. چگونه می‌توانم این بیماری‌ها را به‌طور هم‌زمان کنترل کنم؟

مراقبت های بعد از سرطان تخمدان

بعد از اتمام درمان (جراحی وشیمی درمانی)، اگر معاینۀ فیزیکی بیمار نرمال باشد، هیچ علامتی مبنی بر وجود سرطان در تست های تصویربرداری (مثل سی تی اسکن) نباشد و سطح CA 125 نرمال باشد، پاسخ بیمار به درمان، کامل در نظر گرفته می شود. هرچند گاهی وقتی تمام این ملاک ها وجود دارند، ممکن است یک باقیماندۀ میکروسکوپیک (که در تصویربرداری ها) مشخص نیست هم چنان وجود داشته باشد. برای بررسی عود سرطان تخمدان، برای حداقل 5 سال بعد از اتمام درمان ، از تست های پیگری مانند آزمایش خون، معاینه فیزیکی و تست های تصویر برداری استفاده می شود. بهترین روش برای پیگری روشن نیست ولی شبکه جهانی سرطان راهکار زیر را پیشنهاد می کند: 1- مراجعه و ملاقات پزشک، هر دو تا چهار ماه برای 2 سال و برای 3 سال هر 6 ماه یکبار و بعد از آن به صورت سالانه. 2- آزمایش خون برای بررسی سطح نشانگرهای تومور مانند CA 125 و / یا HE4 . معمولاً اولین علامت عود افزایش سطح نشانگر های تومور در خون می باشد. هر چند اهمیت کشف و درمان عود بر اساس افزایش سطح نشانگر تومور در خون، قبل از آنکه علامتی ایجاد شود هنوز مشخص نیست. 3-معاینه لگن، عکس ساده قفسه سینه، سی تی اسکن قفسه سینه شکم و لگن، در صورتی انجام می شود که معاینه فیزیکی یا آزمایش خون غیر عادی باشد. هرگونه استفاده و کپی برداری با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

بیشتر بخوانید : علائم سرطان مخاط رحم چیست ♥ سرطان پروستات در زنان ♥ سرطان بیضه بدخیم ♥ درد تخمدان بعد از پریودکیست تخمدان بترکد چه میشود

گیاه هلیله سیاه چیست

گل ختمی برای مو

درمان سرخجه در دوران بارداری

آیا بیماری لب شکری ارثی است

ویروس طاعون گاوی

فواید هلیله سیاه چیست

گل ختمی سفید

علائم سرخجه در دوران بارداری

آیا لب شکری ارثی است؟

علائم طاعون گاوی

هلیله سیاه برای رشد مو

گل ختمی خواص دارویی

علایم سرطان مغز و استخوان در کودکان

سالک چیست و درمان آن

علت میخچه پا در کودکان

هلیله ی سیاه برای لاغری

گل ختمی چینی قرمز

سرطان مغز استخوان خوش خیم

لب شکری و شکاف کام در نوزادان

درمان میخچه پای خروس لاری



  • هاشم مسگر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی